دسته بندی | جغرافیا |
بازدید ها | 10 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 34 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 50 |
بررسی وضعیت جمعآوری و دفع زبالههای شهری زابل و ارائه راهکارهای مناسب برای بهینهسازی
مقدمه
اجتماعات انسانی از دیرباز پس از مورد استفاده قرار دادن منابع مختلف طبیعی موجود بر روی کره زمین، قسمتهای غیرقابل مصرف و زاید آن را دفع مینمودند. این موضوع مشکل حادی را برای آنها و محیطشان ایجاد نمیکرد. زیرا تعداد و توزیع انسانهای موجود بر روی کره زمین به نسبت مساحت این کرة خاکی خیلی کم بود اما امروزه به دلیل افزایش تعداد، توزیع جمعیت و به دنبال آن تحولات پدید آمده در میزان و کیفیت مواد مصرفی، معضل تولید و دفع زایدات به نحوه بارزی گریبانگیر حیات جوامع بشری به ویژه شهرها گردیده است. گرچه دفن بهداشتی مواد زاید جامد شهری، سالهاست که مورد استفاده قرار گرفته است و در بسیاری از نقاط دنیا توانسته است، بهداشت عمومی و سلامت جامعه را تأمین کند ولی هنوز مورد قبول عامه مردم قرار نگرفته است. عناوینی مانند، دفن و دفن بهداشتی و تلنبار زباله بارها به جای یکدیگر مورد استفاده قرار گرفتهاند و هنوز هم خیلی از مردم فرق بین دفن، دفن بهداشتی و تلنبار کردن زباله را نمیدانند. به عبارت دیگر در صورتی که عملیات دفن مواد به صورت کاملاً استاندارد و براساس ضوابط صحیح و دقیق دفن بهداشتی صورت نگیرد مشکلات بهداشتی و زیست محیطی زیادی به وجود خواهد آمد. فقط یک محل دفن بهداشتی که در محل مناسبی قرار گرفته و از طراحی خوبی برخوردار باشد و نیز عملیات آن کاملاً صحیح و دقیق انجام پذیرد میتواند جوابگوی استانداردهای بهداشت عمومی و سلامت بوده، از شرایط لازم برای جلوگیری از آلودگی آب و خاک و هوا برخوردار باشد که در اینجا بحث مدیریت دفع مواد زائد جامد شهری مطرح میگردد.
مواد زاید جامد شهری شامل تمام مواد زاید حاصل از فعالیتهایی است که در شهر انجام میگیرد. این مواد هم از نظر منبع تولید و هم از نظر خواص فیزیکی و شیمیایی تنوع بسیار زیادی دربر دارد. در یک شهر، بخشهای مختلفی در فعالیت هستند و هر بخش نیز در تولید مواد زاید شهری نقش دارد. بخشهای خانگی، تجاری، حمل و نقل، صنعتی، درمانی، بهداشتی و خدمات، هرکدام مواد زایدی با خصوصیات ویژهای تولید میکنند. به همین دلیل هم، مواد زاید جامد شهری دارای طیف وسیعی است. از نظر حجم نیز از ذرات ریز گردوغبار گرفته تا وسایل اسقاطی، مثل بدنه اتومبیل، یخچال و میز و صندلی، در این زایدات وجود دارند از نظر خطرناک بودن نیز، شامل مواد زاید غیرقابل فسادپذیر است و هم مواد زاید کاملاً خطرناک، مثل مواد زاید بیمارستانی را دربر میگیرد، از نظر فیزیکی و حجم ظاهری نیز طیف کاملاً ناهمگونی از زایدات در یک شهر بروز میکند. کمیت مواد زاید جامد شهری نیز ناهمگونی زیادی را شامل میشود.
عوامل اقتصادی، بافت شهری، کاربریهای زمین، عوامل فرهنگی، تراکم در واحد سطح، فصول سال و عادات اجتماعی در کیفیت و کمیت مواد زاید جامد شهری موثر هستند. به عبارت دیگر، فاکتورهای زیادی در امر تولید مواد زاید شهری تأثیر دارند. به همین دلیل هم طراحی سیستم مدیریت مواد زاید جامد شهری از حساسیت و ویژگیهای خاصی برخوردار است. برای یک طراحی موفق به اطلاعات و دادههای اساسی از کلیه فاکتورهای مؤثر در سیستم مدیریت مواد زاید جامد شهری نیاز هست. این اطلاعات و دادهها را یا میتوان از طریق سازمانها و ارگانهای زیربط و درگیر با مدیریت مواد زاید جامد شهری بدست آورد و یا از طریق انجام پروژههای مشخص، این اطلاعات و دادهها را تولید کرد.
1ـ اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق:
مدیریت مواد زاید جامد شهری از اهمیت ویژهای در جلوگیری از اثرات سوء و مضر این مواد بر بهداشت و سلامت جامعه برخوردار است. رعایت نکردن اصول بهداشتی و جلوگیری نکردن از انتشار مواد زاید جامد شهری، اولین آسیبی که به جامعه وارد میکند بر بهداشت و سلامت جامعه میباشد. خطرات بسیاری از قبیل حمله حشرات و جوندگان موذی، خطرات ناشی از سگهای ولگرد، بروز بیماریهای واگیردار در صورت رعایت نکردن این اصول، با مردم دست به گریبان است. خطرات ناشی از حمله حشرات زمانی به وجود میآید که زبالهها در یک محل تجمع داشته باشند که به علت عدم مدیریت صحیح در حاشیههای زابل این مشکلات وجود دارد. باید همواره این اصول را در نظر گرفت که طبیعت خیلی از مواد از نظر اثرات سوء زیست محیطی، سمیت و سرطانزائی شناخته شده نیست و تا زمانی که بیخطر بودن مواد محرز نشده باشد، باید به آنها به عنوان موادی که پتانسیل خطرزائی دارند نگریسته شود.
در بحث مدیریت زباله یک ارگان خاص نمیتواند که دراین زمینه فعالیت چشمگیری داشته باشد. بلکه همکاری و همیاری تمامی ارگانها را میطلبد و در نهایت با فرهنگسازی در جامعه و روشننمودن مردم به معنای واقعی میتواند گامی مؤثر در این زمینه برداشت.
تفهیم درست مدیریت مواد زاید میتواند جلوی خسارات وارده بر محیط زیست را بگیرد و در جهت به راهاندازی چرخه صنعت جامعه مفید واقع شود. زیرا وقتی مدیریت صحیح مواد زاید صورت گیرد، بحث تفکیک را نیز بدنبال دارد و از این رو در بسیاری از جهات میشود در راستای تولید مواد دیگر به صورت مکانیزه گام برداشت که خود در ارتقاء به سطح خودکفائی جامعه مؤثر میباشد. پس یک مدیریت صحیح میتواند هم جامعه را به سوی آبادانی پیش ببرد و هم میتواند آن را به ورطه نابودی بکشاند.
دومین بحثی که اهمیت و ضرورت آن در مدیریت مواد زاید مطرح است، آنالیز زباله میباشد که از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد. وقتی که آنالیز زباله صورت بگیرد و بدانیم که هر کدام از موادی که در جامعه استفاده میشود به چه میزان در زباله های شهری یافت میشود میتوان با توجه به آن، گزارش و تحقیق روشنی را ارائه داد و به عنوان یک منبع و مرجع آن را در نظر گرفت که اگر در صورتی سازمان و یا ارگانی بخواهد کاری در این زمینه انجام دهد بتواند از آمار مربوطه استفاده بکند.
به عنوان مثال شهرداری زابل در فکر احداث کارخانه کمپوست میباشد. این طرح در یک کیلومتری شهر زابل در منطقهای بنام بیبیدوست قرار است که اجرا شود که با استفاده از آمار و ارقام بدست آمده از آنالیز زباله، کارشناسان مربوطه میتوانند تصمیمگیری لازم را در این زمینه اتخاذ نماید که آیا این طرح قابل اجرا شدن در این منطقه میباشد یا خیر؟ و این جامعه در طول یک سال چه مقدار زباله تولید میکند و اینکه از این میزان چه مقداری زبالههای قابل بازیافت میباشند که در چرخه بازیافت مواد قرار میگیرند؟ با توجه به بدست آوردن حجم زباله و دانستن این موضوع که به عنوان مثال میزان پلاستیک و یا مواد فسادپذیر و یا میزان کاغذ به طور سالانه در زبالهها چقدر میباشد میتوانیم از این اطلاعات استفادههای بیشتری را داشته باشیم و با استفاده از این آمار میتوانیم بدانیم که جامعه ما به چه میزان در جهت صرفهجوئی گام برداشته و چقدر توانسته است که در کاهش میزان زباله و تفکیک آن گام مفیدی را بردارد.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 12 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 165 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 100 |
بررسی میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستانها
چکیده:
هدف تحقیق حاضر، بررسی میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران می باشد.
با توجه به موضوع پژوهش سوالاتی در این پژوهش تدوین گردیده است که به بررسی میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران بر حسب سه فاکتور (سن، میزان تحصیلات و سابقه کاری) می پردازد.
روش این تحقیق، روش توصیفی است که با روش زمینه یابی به اجرا در می آید و بهترین شیوه برای سنجش، آزمون MMPI بوده که هشت مقیاس (هیپوکندری، خودبیمار انگاری، هیستری، پسیکوپاتی، پارانویا، پسیکاستنی، اسکیزوفرنیا و هیپومانی) را مورد سنجش قرار می دهد.
جامعه آماری، شامل کلیه مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران می باشد.
نمونه آماری، شامل 50 نفر از مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران می باشد.
در مجموع نتایج این پژوهش نشان می دهد که بالاترین میزان شیوع اختلالات مشاهده شده مربوط به اختلال هیپوکندری با 6 درصد، اختلال هیستری با 18 درصد و اختلال پارانویا با 2 درصد می باشد و بیشترین میزان شیوع مربوط به مدیرانی است که در دامنه سنی 49-45 سال قرار دارند و دارای تحصیلات لیسانس می باشند و سابقه خدمت 24-20 سال دارند
فهرست مطالب
چکیده
فصل اول:
مقدمه بیان مسئله اهمیت و ضرورت پژوهش اهداف پژوهش تعاریف نظری تعاریف عملیاتی سوالات پژوهش فصل دوم:
نظام آموزش و پرورش تاریخچه مدیریت انواع مدیریت ویژگیهای مدیریت آموزشی بهداشت روانی پیشگیری از بیماریهای روانی اختلال روانی توصیف و طبقه بندی اختلالات روانی نوروز روان پریشی (پسیکوز) اختلال شخصیت معلولیت روانی اختلالات عاطفی تعاریف نظری اختلالات روانی
پارانوئید اسکیزوفرنی افسردگی هیپومانی هیستری هیپوکندری پسیکوپات پسیکاستنی ییشینه تحقیق
تاریخچه آزمونها آزمونهای روانی پرسشنامه های شخصیتی پرسشنامه شخصیت سنج چند وجهی مینه سوتا (MMPI) استاندارد جدید MMPI فرم کوتاه شده MMPI فرم کوتاه شده MMPI در ایران فصل سوم:
جامعه و نمونه آماری روش نمونه گیری ابزار اندازه گیری اعتبار و روایی روش گرد آوری داده ها روش تجزیه و تحلیل داده ها فصل چهارم:
داده های توصیفی فصل پنجم:
نتیجه گیری مقایسه داده های پژوهش حاضر با تحقیقات گذشته پیشنهادات محدودیتها
دسته بندی | حسابداری |
بازدید ها | 10 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 78 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 120 |
پروژه امور مالی در صنعت برق
مقدمه:
وجود اطلاعات مالی شفاف و قابل مقایسه ، یکی از ارکان اصلی پاسخگویی مدیران اجرایی و از نیازهای اساسی تصمیم گیران اقتصادی و از ملزومات بی بدیل توسعه و رشد اقتصادی در بخش خصوصی و دولتی است .
صاحبان سهام ، اعتبار دهندگان ، دولت و سرمایه گذاران بالقوه در جهت تصمیم گیری در زمینه های خرید ، فروش ، نگهداری سهام ، اعطای وام ، ارزیابی عملکرد مدیران اجرایی و سایر تصمیمات مهم اقتصادی به اطلاعات مالی معتبر ، مربوط و قابل فهم نیاز دارند .
اگر چه اطلاعات مالی از منابع مختلف قابل استخراج است ، اما در حال حاضر صورتهای مالی ، هسته اصلی منابع اطلاعات مالی را تشکیل می دهد و بنابر این باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد . تهیه صورتهای مالی بر اساس استانداردهای حسابداری به عنوان ضوابط معتبر ، تضمین کیفیت مطلوب صورتهای مالی است . روح حاکم در تدوین استانداردهای حسابداری ایجاد الزاماتی در جهت ارائه شفاف نتایج عملکرد واحدهای اقتصادی در قالب اطلاعات مالی است .
فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه:
تاریخچه :
ویژگیهای صنعت برق :
ضرورت تداوم تأمین برق :
نظارت و کنترل :
انحصار :
اجرای سیاستهای عدم تمرکز :
هزینه یابی :
توجه به منابع و فروش برق :
حذف بخشهای امانی و خدماتی
ظرفیت سازی :
تفکیک فعالیت های برق
اقدامات انجام شده در زمینه بهره برداری:
تشکیل شرکت های توزیع نیروی برق :
تشکیل شرکتهای پشتیبانی فنی مانند تعمیرات و تأمین قطعات :
محدود نمودن فعالیت در شرکتهای توزیع :
اقدامات انجام شده در زمینه توسعه :
« صنعت برق در برنامه های عمرانی »
صنعت برق در برنامه اول عمرانی :
صنعت برق در برنامه دوم عمرانی :
صنعت برق در برنامه سوم عمرانی :
تغییر مؤسسات و کاهش فایده صورتهای مالی :
فصل دوم
نگاهی به قانون بودجه سال 79 کل کشور
تبصره های مربوط به وظایف شرکتهای دولتی :
بررسی و تحلیل حسابهای روش متحدالشکل حسابداری برق از دیدگاه نظری اصول و استانداردهای حسابداری :
ثبت تأسیسات برق بر اساس قیمت تما م شده :
حسابهای معین تأسیسات برق :
شرح حساب :
2 – تأسیسات تولید برق با نیروی آب :
فصل سوم
ملاحظاتی در مورد تجدید ارزیابی دارایی ها ی ثابت شرکت های تابعه وزارت نیرو .
مقدمه :
انتخاب دارایی جهت تجدید ارزیابی :
تناوب تجدید ارزیابی :
تعیین مبلغ تجدید ارزیابی
فصل چهارم
مدلهای نقدینگی در مدیریت مالی صنعت برق .
مدیریت صندوق :
حسابداری وجوه نقد در شرکت های برق :
کنترل های داخلی وجوه نقد در شرکتهای برق منطقه ای
راهبری متمرکز وجوه در صنعت برق – دیسپاچینگ وجوه :
1 ـ تعریف راهبری متمرکز وجوه :
2 ـ انواع راهبری متمرکز وجوه در صنعت برق :
الف : راهبری متمرکز وجوه منطقه ای :
ب : راهبری متمرکز وجوه صنعت برق :
اهداف اصلی گزارشگری نقدینگی :
هدفها ی گزارشگری در برنامه ریزی :
هدفهای گزارشگری نقدینگی در اعمال کنترل :
زمان گزارشگری نقدینگی :
انواع گزارشهای نقدینگی :
نکات مورد توجه در حساب سپرده ویژه :
ویژگیهای حساب سپرده :
فصل پنجم
هزینه ها در صنعت برق
هزینه یابی جذبی :
تخصیص و تسهیم :
فصل ششم
هدف از ترخیص و طبقه بندی اطلاعات در صورتهای مالی
تجزیه و تحلیل صورتهای مالی
بررسی روند نسبتهای مالی صنعت برق :
نقاط ضعف و قوت نسبت های مالی :
نقاط قوت :
روند نسبت های نقدینگی :
فرایند نسبت های اهرمی :
نسبت های مالی در صنعت برق :
نسبت های مالی :
محاسبه نسبتها در صنعت برق :
ترازنامه :
رویداد های بعد از تاریخ ترازنامه :
صورت سود (زیان) انباشته :
دسته بندی | جغرافیا |
بازدید ها | 5 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 504 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 20 |
تعیین ضریب نفوذپذیری به روش بار آبی ثابت
هدف از آزمایش و کاربردهای عملی آن
هدف از این آزمایش بدست آوردن ضریب نفوذپذیری(K) خاک هایی است که درشت دانه اند و از ضریب نفوذپذیری نسبتاً زیادی برخوردارند . لازم به ذکر است که به )) ضریب نفوذپذیری (( ،)) ضریب تراوایی (( و))ضریب نفوذپذیری مهندسی (( نیز گفته می شود.
معمولاً از ضریب نفوذپذیری برای بدست آوردن دبی در واحد عرض در ترواش در سد های خاکی یا در تراوش در جایی که پرده سپر قرار داده شده و در آن جا هد انرژی آب دو طرف پرده سپر متفاوت است استفاده می شود. همچنین در در تحکیم و پدیده ی نشست خاک ها برای بدست آوردن ضریب تحکیم نیاز به محاسبه ی ضریب نفوذپذیری هستیم که رابطه ی آن در زیر آورده شده است.
ضریب تحکیم : Cv ضریب تغییر حجم : mv وزن مخصوص آب :Ym
مبانی نظری آزمایش و روابط مربوطه
ضریب نفوذپذیری به ما نشان می دهد که میزان خلل و فرج موجود در خاک باعث نحوه ی حرکت آب در درون خاک می شود آزمایشات نشان داده است که میزان نفوذپذیری به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله مهمترین آن ها مقدار حفرات موجود در خاک و همچنین ارتباط میان حفرات در درون خاک است که هر چه این دو مورد زیادتر باشند مقدار نفوذ پذیری نیز بیشتر است. از عوامل دیگر در مقدار نفوذپذیری می توان به وزن مخصوص سیال و ویسکوزیته سیالی که از بین ذرات خاک عبور می کند و همچنین گرد گوشه بودن ودرشت دانه بودن ذرات خاک در مقدار نفوذپذیری اشاره کرد.
فهرست مطالب
هدف از آزمایش و کاربردهای عملی آن مبانی نظری آزمایش و روابط مربوطه مقایسه ی آزمایش دانه بندی با آزمایش های مشابه وسایل مورد نیاز آزمایش و مواد مورد استفاده معرفی مشخصات مصالح مورد آزمایش و نحوه ی تهیه ی نمونه ها
روش کار و چگونگی انجام آزمایش و مقایسه با روش های استاندارد
بحث در مورد منابع خطا و دقت های لازم برای کاهش خطاها
اطلاعات گرد آوری شده در این آزمایش محاسبات و نمودارهای نتایج آزمایش ارائه ی نتایج نهایی و بحث در مورد میزان دقت آن ها بحث روی نتایج حاصله و مقایسه آن ها با روابط تجربی موجود
نتیجه گیری نهایی پاسخ به سوالات مراجع
دسته بندی | مهندسی شیمی |
بازدید ها | 10 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 13758 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 90 |
بازیافت دی اتانول آمین از پساب های صنعتی
چکیده
یک مطالعه دربارة فرآیند تقطیر چند مرحله ای برای بازیافت DEA از محلولهای آلوده ارائه گردیده است. این قبیل محلولها مشکلات جدی را در کارخانجات گاز و پالایشگاههای نفتی بوجود آورده اند . بدلیل فراریت بعضی از اجزاء تشکیل دهنده شان نمی توانند به آاسانی خالص شوند. این فرآیند جدید از هگزادکان به عنوان مایع حامل بیاثر برای حصول اطمینان از توزیع مناسب مایع در ستون تقطیر ، به منظور جلوگیری از آلودگی و سهولت تفکیک اجزاء غیرفرار استفاده می کند. در این پروژه فرایند با داده های تعادل فازی نوین بین مخلوط دی اتانول آمین، بی(هیدروکسی اتیل) پیپرازین، تری(هیدروکسی اتیل) اتیلن دی آمین، آب و هگزادکان توضیح داده شده است. خصوصیات فیزیکی طراحی شدة ماده حامل بی اثر مورد بحث قرار می گیرد و رهنمودهایی جهت انتخاب آن ارائه گردیده اند. از مدل ضریب فعالیت دو مایع غیر تصادفی به طور موفقیت آمیز جهت نمایش یا ارائه داده های تعادلی استفاده می شود. فرآیند تقطیر برای عمل خلوص سازی محلولهای آمین آلوده شده، توصیف شده است. فرآیند تقطیر چند مرحلهای و مایع حامل بی اثر(هگزادکان) استفاده می شود. از ستون تقطیر با قطر داخلی 50 پیشنهاد شده با شبیه سازاسپن(ASPEN) را تائید کند و از خصوصیات فیزیکی مایع حامل بی اثر ارائه شده در فصل دوم استفاده می کند . بعنوان مثال، برای تفکیک ناخالصی های محلول دی اتانول آمین فاسد شده تحت شرایط خلاء راندمان خوبی به دست آمده بود. نتایج با تقطیر تک مرحله ای مرسوم برابر هستند.
فهرست مطالب:
مقدمه......... 3
چکیده........... 4
فصل اول
شیرین کردن گازها با اتانول آمین ها
تعریف عمومی گازها.. 6
انواع گاز طبیعی........ 6
ناخالصی های موجود در گازها........... 7
پالایش گازها...... 7
روش آمین.......... 9
انتخاب نوع فرآیند....... 10
تجهیزات لازم فرایند تصفیه گاز ترش با آمین ها..... 11
فرآیند تصفیة گاز ترش با دی اتانول آمین (DEA)........... 12
اثر گازهای اسیدی جذب شده روی خواص فیزیکی آلکانول آمین....... 16
واکنش های شیمیایی فرآیند شرین کردن گاز طبیعی... 17
حلالهای جاذب.......... 19
ویژگیهای زداینده گازها و حلالهای جاذب...... 20
معرفی آمین ها و معیار انتخاب آنها....... 21
تولیداتانول آمین ها........ 22
خصوصیات اتانول آمین ها.......... 25
کاربرد اتانول آمین ها.......... 28
مزایای دی اتانول آمین نسبت به موتور اتانول آمین...... 29
ظرفیت، تقاضا و قیمت اتانول آمین در سطح جهان....... 30
فصل دوم
فرایند نوینی برای بازیافت DEA از محلولهای نیمه فاسد شده:
تشریح فرایند وتعادل فازی سیستم دی اتانول آمین – بی (هیدروکسی اتیل) پیپرازین
تری (هیدروکسی اتیل) اتیلن دی آمین – هگزادکان.............. 34
فرایند نوین......... 36
مشخصات مایع بی اثر......... 38
بررسی تعادل بخار مایع(VLE)...... 39
ترمودینامیک تعادل بخار – مایع........ 39
مخلوطهای دوتایی ........ 45
مخلوطهای چند جزیی...... 48
آنالیز رگرسیون دادههای تعادلی بخار – مایع........ 49
مواد، تجهیزات و روشهای آزمایشگاهی......... 53
فصل سوم
فرایند نوینی برای بازیافت DEA از محلولهای نیمه فاسد شده:
آنالیز فرایند........ 56
تقطیر تحت شرایط جریان برگشتی کامل.......... 56
آنالیز فرایند با شبیه ساز ASPEN ....................... 65
تقطیر ناگهانی........ 66
تقطیر جزئی و ناگهانی......... 68
اثر شرایط عملیاتی بر اجرای فرایند......... 72
شبیه سازی فرایند پیشنهادی با دو ستون تقطیر...... 80
نتیجه ......... 84
ضمیمه........ 86
معادلة NRTL و پارامترهای آن .............. 88
مراجع ......... 89
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 16 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 46 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 35 |
نقش تکنولوژی آموزشی در یادگیری
چکیده:
امروزه برای شفاف کردن امر آموزش، متنوع کردن وسایل فرآیند تدریس و روشن کردن مطالب درسی، استفاده از وسایل کمکآموزشی توسط معلمان امری اجتنابناپذیر است. دانشآموزان با استفاده از وسایل کمکآموزشی به فرآیند یادگیری و تدریس عینیت میبخشند و به آسانی به در جریان تدریس به فراگیری آموختههای جدید میپردازند. وسایل کمکآموزشی زمینه لازم را برای یادگیری در دانشآموزان به طور گسترده میآورند و دانشآموزان خود را در فرآیند تدریس و یاددهی به حساب میآورند
وسایل کمکآموزشی، اعم از ساده و پیچیده، به عنوان ابزاری برای ایجاد تسهیل در امر تدریس و یادگیری در نظامهای آموزشی به کار میروند. این وسایل از حیث اینکه تئوری و عمل را با هم ترکیب کرده، باعث ماندگاری یادگیری و تنوع بخشی در کلاس درس میشوند حائز اهمیتاند. باتوجه به پیشرفتهای علمی و تکنولوژیکی در عصر حاضر، وسایل کمکآموزشی به عنوان یک رابط توانستهاند نقش خود را به خوبی ایفا کنند. بدیهی است اگر معلمان مهارتهای لازم را برای کاربرد این وسایل داشته باشند، اثربخشی آنها بیشتر خواهد بود.
یادگیری امری بسیار پیچیده و مستلزم دخالت عوامل متعدد است و زمانی اتفاق میافتد که این عوامل در کنار هم باشند. امر یادگیری در محیط کلاس، به طور اخص، دارای اهمیت و حساسیت بیشتری است.
محیط کلاس به سبب تفاوت اساسی با محیط بیرونی نیازمند دقت و توجه فراوانتر است. در کلاس درس عوامل اساسی دخیل در امر یادگیری عبارتند از: وضع جسمی، روحی، علمی و شخصیتی معلم، محتوای منابع آموزشی، قوانین و مقررات آموزشی، فضای آموزشی و وسایل کمکآموزشی.
در بین این عوامل، وسایل کمکآموزشی از حیث اینکه تئوری و عمل را توأم و هماهنگ میسازد، جایگاه ویژهای دارد. استفاده از وسایل کمکآموزشی از طرف معلم در جریان تدریس باعث میشود که مطالب مطرح شده در ساخت شناختی دانشآموزان جا بگیرد و دانشآموز به یادگیری معنیدار نائل شود. متأسفانه استفاده منظم و اصولی از وسایل کمکآموزشی، تحت هر عنوان در مدرسه به بوته فراموشی سپرده میشود و اغلب عدم استفاده از وسایل کمکآموزشی را از طریق کمبود وقت و نبود وسایل توجیه میکنند. امید است روزی برسد که استفاده از وسایل کمکآموزشی نهادینه گردد تا باعث تحرک و پویایی در نظام آموزشی کشورمان بشود.
مقدمه :
امروزه وسایل کمک آموزشی ، اعم از ساده یا پیچیده ، به عنوان ابزاری برای ایجاد تسهیل در امر تدریس و یادگیری در نظامهای آموزشی به کار می روند . این وسایل از حیث اینکه تئوری و عمل را با هم ترکیب کرده ،باعث ماندگاری یادگیری و تنوع بخشی در کلاس درس شوند ، دارای اهمیت هستند . با توجه به پیشرفت های علمی و تکنولوژیکی در عصر حاضر ، وسایل کمک آموزشی به عنوان یک رابطه توانسته اند نقش خود را به خوبی ایفا کنند . این امر زمانی تحقق می یابد که معلمان مهارتهای لازم را برای کاربرد این وسایل داشته باشند . سرچشمه تمام تحولات و نوآوری های آموزشی در جامعه ، تجارب و نتایج تحقیقات علمی و عملی دانشمندان و صاحبنظران علوم اجتماعی و علوم تربیتی است . در نگرش جدید آموزشی ، مدرسه برای شاگرد است ، نه شاگرد برای مدرسه . بنابراین توجه به رغبت و پرورش عواطف و استعدادهای کودک بسیار مهم تر از دانشی است که کودک باید یاد بگیرد . در این بین مدرسه مهم ترین مکان و شایسته ترین جایی است که نتیجه تجارب و یافته های دانشمندان مورد ارزیابی قرار می گیرد . در تمام نظام آموزشی ، معلم نقش کلیدی دارد . انتظار جامعه از مدرسه و معلم این است که نوجوانان را برای زندگی واقعی در جامعه فردا تربیت کند . امروزه نگرش اندیشمندا ن نسبت به اهداف ، فلسفه و مقاصد تربیتی به کلی دگرگون گردیده است . این تحولات و تفاوت اندیشه ها به سبب نتایج حاصل از کاربرد روشهای تعلیم و تربیت در گذشته ، نیازهای جامعه امروز و پیش بینی نیازهای جامعه فردا بوجود آمده است . یادگیری زمانی اتفاق می افتد که عوامل چیزی در کنار هم قرار گیرند از قبیل : فضای آموزشی ، محتوای آموزشی ، قوانین و مقررات ، وضع جسمی و روحی معلم و سایل کمک آموزشی . استفاده از وسایل کمک آموزشی در جریان تدریس باعث می شود که مطالب مطرح شده در ساخت شناختی شاگرد جا بگیرد و دانش آموزبه یادگیری معنی دار نائل شود .
دسته بندی | مکانیک |
بازدید ها | 16 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 595 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 31 |
جعبه دنده یا گیربوکس اتوماتیک
گیربکس اتوماتیک
اگر شما یک ماشین با گیربکس اتوماتیک رانده باشید ، دو تفاوت بزرگ بین گیربکس های اتوماتیک و گیربکس های دستی را می شناسید : خودرو های دارای گیربکس اتوماتیک پدال کلاچ ندارند . خودرو های دارای گیربکس اتوماتیک نیازبه تعویض دنده دستی ندارند . یک بار شما دنده را در حالت drive قرار می دهید ، همه چیز ها دیگر خودکار عمل می کند . گیربکس اتوماتیک ( بعلاوه مبدل گشتاور ) و گیربکس دستی ( با کلاچ ) دقیقاً مانند هم عمل می کنند ، اما از راه های کاملاً متفاوت. روش گیربکس اتوماتیک برای تعویض دنده کاملاً شگفت انگیز است .
محل قرار گرفتن گیربکس اتوماتیک ما در این مقاله طرز کار گیربکس اتوماتیک را خواهیم گفت . ابتدا با اساس کلی سیستم شروع می کنیم :
دنده های سیاره ای .
سپس چگونگی درگیر کردن دنده ها را خواهیم دید ، و چگونگی کنترل کار آنرا خواهیم آموخت و در مورد ریز کاریهای پیچده مربوط به کنترل گیربکس بحث خواهیم کرد درست مثل جعبه دنده های دستی ، کار اصلی گیربکس های اتوماتیک این است که به موتور ( که دارای دامنه محدود سرعت است ) اجازه می دهد که سرعت خروجی با دامنه وسیعی داشته باشند .
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
بازدید ها | 8 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 4787 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 130 |
گزارش کارآموزی شبکه های کامپیوتری و طراحی صفحات وب
مقدمه
تمامی دانشجویان رشته های فنی ملزم به گذراندن چند واحد عملی کارورزی در پایان دوره تحصیلات شان هستند. که برای رشته تحصیلی ما 3واحد درسی محسوب میشود. جهت گذراندن دوره کارورزی در رشته کارشناسی ناپیوسته کامپیوتر- نرم افزار در شرکت نسران (واحد انفورماتیک) به مدت 360 ساعت مشغول به کاروزی بودم که فعالیت هایی از قبیل کار با شبکه های کامپیوتری ، نرم افزارهای مختلف از جمله SQL Server و ایجاد وب سایت را انجام دادم ودر پایان جهت سنجش آموخته ها یک وب سایت نیز طراحی نمودم. پس از پایان دوره کارورزی جهت ادامه همکاری در این شرکت استخدام شدم.
دراین گزارش، ابتدا به معرفی مرکز کارورزی ، مشخصه ها و فعالیتهای شرکت پرداخته شده است و سپس در رابطه با مسئولیت و کارهایی که در این مجموعه انجام داده ام مطالبی آورده ام.
این گزارش کار جهت ارائه به مؤسسه آموزش عالی صدرالمتالهین(صدرا) تدوین گردیده تا گواهی بر پایان دوره کاروزی اینجانب باشد.
فهرست:
مقدمه........... 1
بخش 1- معرفی مرکز کار آموزی......... 2
1-1-ساختار سازمانی.................. 3
1-2- نوع فعالیت.................. 4
1-3- تجهیزات موجود................. 6
بخش 2- شرح فعالیت.................... 8
2-1- زمینه های آموزشی......................... 8
2-1-1- فصل اول: SQL Server ............ 8
2-1-2- فصل دوم: اصول و مبانی شبکه های کامپیوتری......55
2-1-3- فصل سوم: سخت افزار و نرم افزار شبکه .......64
2-1-4- فصل چهارم: شبکه های بی سیم.................85
2-2- زمینه های پژوهشی ، مطالعات.........93
2-2-1- پیاده سازی سرویسهای دایرکتوری(Active Directory)..........93
2-3- بهینه سازی............112
بخش 3- ضمائم.............120
دسته بندی | تاریخ و ادبیات |
بازدید ها | 8 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 31 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 16 |
مقاله دیدگاه قرآن به تاریخ
چکیده
اینکه درباره تبیینهای تاریخی چه نظریاتی مطرح شده و چه مزایا یا نواقصی دارند و تاریخ از منظر قرآن چگونه است؟ سؤالاتی است که در این تحقیق به آنها پرداخته میشود. درباره تبیینهای تاریخی که ذیل بحث فلسفه نظری تاریخ مطرح است، نُه نظریه بیشترین طرفدار را داشته است. از منظر قرآن، موتور حرکت تاریخ، خواست و اراده انسانهاست. درواقع نبردی میان انسانِ بهکمال رسیده و آزادی معنوی بهدست آورده و انسانِ منحط و درجا زده و حیوان صفت. به این وسیله انسان با تکیه بر ویژگیهایش هم تمدن میآفریند و هم آغازگر جنگها و نبردها میشود.
تضاد و تنازع ناشی از غریزه استخدام که از ماجرای هابیل و قابیل آغاز شده همچنان هست و خواهد بود تا زمانی که قدرت فکری انسان قادر به درک انقلابی جهانی برای رسیدن به امت واحده نهایی شود و به تمام تضادها و درگیریهای بیرونی خاتمه داده خواهد شد. به عقیده اسلام، اندیشه و عمل در یکدیگر تأثیر متقابل دارند و پایههای اصیل انسانی در تفکرات شخص و فطرت درونی اوست. ازاینرو جنبههای معنوی انسانها بر جنبههای مادی آنها مقدم است.
واژگان کلیدی
فلسفه نظری تاریخ، تبیینهای تاریخی، موتور محرک تاریخ، منازل تاریخ.
مقدمه
دیدگاههای اندیشمندان درباره تاریخ، پایه و اساس بینش و منش مردم در دنیای امروزی شده است. به نحوی که بسیاری از سیاستمداران نیز عملکرد خود را بر پایه نگاه خود به تاریخ توجیه میکنند. دیگر، زمانِ نگاههای تحقیرآمیز به تاریخ و گورستان امواتدانستن آن بهپایان رسیده و در مقابل، تلاش برای تاریخساز بودن و تأثیرگذاری در روند تاریخ، شدت یافته است. در چنین شرایطی و در دنیایی که هر روز حرف تازهای در باب تاریخ برای جهانیان ابداع میکند، تمسک به وحی که از افقی ورای دید بشر به تاریخ مینگرد و درک تاریخ از منظر قرآن کریم همراه با درک مبانی و روش آن در تبیین پدیدهها، لازم و ضروری بهنظر میرسد. اهمیت بیشتر این نکته در تبیین چنین نگاهی به جهانیان و ارائه آن در مقابل دیدگاههای مطرح امروزی است.
سؤالات زیادی در این باب قابل طرح است. سؤال اساسیِ مطرح این است که قرآن درباره تبیین تاریخ چه نظری دارد؟ علمی که در آن از تبیین تاریخ بحث میشود و نیز شاخههای آن چیست؟ نظریههای مطرح درباره تبیین تاریخ کدام است؟ قرآن کریم درباره مجموع و اجزای تاریخ در باب مسئله تضاد در تاریخ و نیز چه نظری دارد؟ پیامبران چه نقشی در سازندگی تاریخ داشتهاند؟ و ... .
این مقاله بهدنبال بیان دیدگاه قرآن کریم درباره فلسفه نظری تاریخ بوده و برای فهم بهتر و امکان مقایسه میان سایر دیدگاهها با نظر قرآن، در ابتدا به تبیین دیدگاههای متفکرین و اندیشمندان مطرح جهان درباره تاریخ پرداخته و سپس نگاه قرآن در این مسئله بیان میشود.
دسته بندی | حسابداری |
بازدید ها | 8 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 136 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 27 |
گزارش کارآموزی در اداره کار تعاون و رفاه امور اجتماعی
مقدمه
طبقه بندی و ارزشیابی مشاغل روشی است که در آن به تجزیه و تحلیل تمامی عوامل موثر کار با هم ( یکجا ) می پردازیم این عوامل عبارتند از : مهارت ، مسئولیت ، مساعی ، جسمانی و ذهنی و شرایط نامطلوب محیط کاری می باشند .
اجرای طرح های ارزشیابی مشاغل در دو حالت ممکن است انجام پذیرد :
حالت اول : زمانی است که برای تاسیس سازمانی برنامه ریزی می شود . در این حالت هنوز شغل و شاغلی در عمل وجود ندارد که از نزدیک مورد مطالعه ، بررسی و ارزشیابی قرار گیرد . بدهی است که در این مرحله کارشناسان طبقه بندی و ارزشیابی مشاغل با توجه به سوابق گذشته و سازمان های مشابه به طور کیفی و ذهنی ارزش ریالی مشاغل را برای تعیین و پرداخت حقوق و دستمزد مشاغل موجود در سازمان معلوم و مشخث می نمایند تا در پرداخت محقوق و دستمزد مشاغل موجود در سازمان جدید ملاک عمل قرار گیرد .
حالت دوم : زمانی است که سازمانی در حال فعالیت بوده و مشاغل آن دارای شاغلین است که برای امر ارزشیابی می توانند از نزدیک مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد .
هدف ارزشیایی شغل عبارت است از ایجاد ارتباط منطقی بین وظایف و مسولیت های یک شغل با میزان حقوق و دستمزد پرداختنی به مشاغل ( البته ما در این تحقیق فقط به میزان وظایف و مسئولیت های مشاغل و رتبه بندی بر اساس چارت سازمانی بسنده کرده ایم . )