دسته بندی | حسابداری |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 237 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 68 |
هدف از ارائه این مقاله آشنایی اولیه علاقه مندان حسابداری، با حسابداری اجتماعی است. در این مقاله تعاریف اولیه از حسابداری اجتماعی آورده شده است. سپس به استفاده کنندگان از حسابداری اجتماعی اشاره شده است.در این مقاله همچنین به تاریخچه و بعد از آن به اهداف حسابداری اجتماعی و مزایای آن و سپس به مشکلات پیاده سازی حسابداری و گزارشگری اجتماعی اشاره شده است.
بسیاری از رفتارها و اقدامات مدیران و کارکنان، متأثر از ارزشهای اخلاقی بوده، ریشه در اخلاق دارد. عدم توجه به اخلاق کار در مدیریت سازمانها، در جوامعی مانند ایران که از یک سو دارای ارزشهای اخلاقی غنی بوده، از سوی دیگر با کشورهای پیشرفته فاصله قابل توجهی دارند، میتواند معضلاتی بزرگ برای سازمانها به وجود آورد. به علاوه با افزایش انتظارات اجتماعی از سازمانها، جوامع نسبت به مسائلی مانند محیط زیست ، حقوق زنان، کودکان، اقلیتها، معلولان، برابری استخدام و کاهش نیروی انسانی، حساستر شدهاند. بیتوجهی سازمانها به این حقوق و عدم رعایت اصول اخلاقی در برخورد با ذینفعان بیرونی، میتواند مشکلاتی را برای سازمان ایجاد کند و مشروعیت سازمان و اقدامات آن را موردپرسش قرار داده، درنتیجه سود و موفقیت سازمان را تحت تأثیر قرار دهد. اخلاق کار ضعیف، بر نگرش افراد نسبت به شغل، سازمان و مدیران موثر بوده، میتواند بر عملکرد فردی ، گروهی و سازمانی اثر بگذارد.
فهرست مطالب
چکیده 1
مقدمه 2
تاریخچه 2
تعریف حسابداری اجتماعی 4
مفروضات سیستم حسابداری مسئولیتهای اجتماعی 7
مفاهیم حسابداری اجتماعی 8
مفهوم حسابداری مسئولیتهای اجتماعی 10
مزایا و مشکلات اجرای سیستم حسابداری مسئولیتهای اجتماعی 12
مشکلات تفکیک هزینه های اجتماعی و اقتصادی 12
معیارهای تفکیک هزینه های اجتماعی از اقتصادی 13
مشکلات مربوط به ارتباط هزینه ها و منافع اجتماعی 13
ماهیت حسابداری اجتماعی 15
پیشینه بحث و آرای مطروحه 15
حد و مرز مسئولیتها 18
نقد آرای مطرح در نظام آنگلوساکسون 21
متن مصاحبهحسابداریمسئولیتهایاجتماعیدر کشور آمریکا 23
دیدگاههای مسئولیت اجتماعی 29
نظریات 29
هزینه های اجتماعی در سیستم حسابداری مسئولیتهای اجتماعی عبارتنداز 31
استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری اجتماعی 32
اهداف حسابداری اجتماعی 33
هدف استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری اجتماعی 35
رویکرد های مسوولیتهای اجتماعی شرکتها 36
برنامه ریزی اهداف اجتماعی 42
سودمندی اطلاعات حسابداری اجتماعی 46
مسئولیت های اجتماعی – اخلاقیات سازمانی 47
مزایای حسابداری اجتماعی و دلایل پیاده سازی آن 55
سود و مسئولیت های اجتماعی در شرکت ها 56
نتیجه گیری 62
منابع و ماخذ 63
دسته بندی | حقوق |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 70 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 50 |
انسان موجودی اجتماعی است و دارای ابعاد فیزیکی و روانی خاص خود که طبیعتاً همة این قابلیتها در تربیت و رشد او مؤثر می باشد. کودک نیز تابع همین قاعده است و برای شناخت درست مفهوم و معیار کودکی و حقوق متناسب با رشد و شخصیت وی می باید همة ابعاد را در نظر گرفت، چنانچه ما معتقدیم که اسلام لحاظ نموده است.
اینکه کودک از نظر مفهومی به چه کسی اطلاق می شود و مراحل کودکی چیست تا سخن از حقوق وی به میان آوریم از ابعاد مختلف قابل طرح و بررسی است.
در توضیح کلی معمولاً از آغاز تولد تا حدود 12 –13 سالگی را دوران کودکی می نامند و به دورة قبل از دبستان و بعد از دبستان تقسیم می نمایند که فرد، در هر دوره شرایط روحی و روانی و فیزیکی خاص خود را داراست و بر همین اساس نیز موضوع حق و تکلیف می تواند قرار گیرد.
در یک تقسیم بندی دیگر کودک را طی دو دوره می توان مورد مطالعه قرار داد. دورة قبل از تمییز و دورة بعد از تمییز و تشخیص. معمولاً فقهای اسلامی تمییز را نیز چنین تعریف کرده اند که در این دوره فرد به طور اجمالی از مقتضای عقود و معاملات سردر می آورد و پس از این دوره در آستانة بلوغ قرار می گیرد یا به تعبیر فقهای اسلامی مراهق می شود و بعد که بالغ شد مسئولیت پذیری وی آغاز می گردد.
اینکه معیار پایان دورة کودکی چیست نیز از دیدگاههای مختلف از قبیل قرآن و روایات ائمة اسلامی، فقه اسلامی اعم از فقه شیعه و سنّی، کنوانسیون حقوق کودک و از دیدگاه قانون مدنی ایران و برخی قوانین دیگر قابل بررسی است.
فهرست مطالب
مقدمه
چگونی مسئولیت قضایی اطفال در نظام حقوقی ایران: جدال شرع و قانون
مسئولیت کیفری
سن بلوغ کیفری و تفاوت آن با سن مسئولیت کیفری
مسئولیت کیفری اطفال در حقوق کیفری ایران
قانون مجازات اسلامی و مسئولیت کیفری اطفال
بررسی جرائم اطفال و نوجوانان در قانون مجازات اسلامی جدید
سابقه تاریخی حقوق کودک
بحث تطبیقی حقوق کودک
مبحث اول دوران باستان – عصر تبعیت از تعالیم زرتشت
عدالت کیفری اطفال و قوانین حاکم قبل از انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی و عدالت کیفری اطفال
سیر تحولات تقنینی عدالت کیفری اطفال در حقوقی موضوعه انگلستان
دوران شکوفایی عدالت کیفری اطفال
رویه قضایی حقوق کودک
مسئولیت حقوقی کودک در حقوق ایران
ایران و کنوانسیون حقوق کودک
جمع بندی و پیشنهاد
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 515 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 25 |
برای ثبت مشخصات پرسنلی باید بتوان از فرم تعریف محل های جغرافیای محل تولد ، فرم تعریف نوع پرسنلی نوع پرسنل، فرم تعریف وضعیت سربازی نوع معافیت، فرم تعریف مدرک تحصیلی مدرک تحصیلی، فرم تعریف بانک نام بانک، فرم تعریف شعب نام شعبه ، فرم تعریف نوع بیمه نوع بیمه تامین اجتماعی، و از فرم تعریف کارگاه نام کارگاه را مشخص نمود.
فهرست مطالب
پیچیدگی فایل ها
پیچیدگی فایل مشخصات پرسنلی
پیچیدگی فایل کسورات
پیچیدگی فایل پرداختی ها
پیچیدگی فایل عوامل پایه حقوقی
پیچیدگی فایل وام
پیچیدگی فایل وضعیت کارکرد پرسنلی
پیچیدگی فایل تعریف محل جغرافیایی
پیچیدگی فایل تعریف مدرک تحصیلی
پیچیدگی فایل تعریف وضعیت سربازی
پیچیدگی فایل تعریف نوع پرسنلی
پیچیدگی فایل تعریف بانک
پیچیدگی فایل تعریف شعبه
پیچیدگی فایل تعریف کارگاه
پیچیدگی فایل تعریف نوع بیمه
پیچیدگی پردازه های ورودی
پیچیدگی پردازه های ورودی فرم ایجادپرسنلی
پیچیدگی پردازه های ورودی فرم تعریف محل های جغرافیایی
پیچیدگی پردازه های ورودی فرم تعریف مدرک تحصیلی
پیچیدگی پردازه های ورودی فرم تعریف بانک
پیچیدگی پردازه های ورودی فرم تعریف شعبه
پیچیدگی پردازه های ورودی فرم تعریف کارگاه
پیچیدگی پردازه های ورودی فرم تعریف نوع بیمه
پیچیدگی پردازه های ورودی فرم تعریف عوامل پایه حقوقی
پیچیدگی پردازه های ورودی فرم تعریف عوامل پرداختی و کسورات
پیچیدگی پردازه های ورودی فرم تعریف وام
پیچیدگی پردازه های ورودی فرم تعریف صدور فیش
پیچیدگی پردازه های خروجی
پیچیدگی پردازه های خروجی گزارش صدور فیش حقوقی
پیچیدگی پردازه های خروجی گزارش کارگاه ها
پیچیدگی پردازه های خروجی گزارش فیش حقوقی ماهانه پرسنلی
پیچیدگی پردازه های خروجی گزارش وامها
پیچیدگی پردازه های پرس وجو های خارجی فرم تعریف شعبه
پیچیدگی پردازه های پرس وجو های خارجی فرم عوامل پایه حقوقی
پیچیدگی پردازه های ورودی
منابع
دسته بندی | حقوق |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 52 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 23 |
در بین قوانین جدید برخی از کشورها و نظریات حقوقی مطرح شده ضرر غیر متعارف وارد به متعهد به جهت اجرای تعهد از اسباب تعدیل تعهد و در برخی از موارد حتی موجب معافیت متعهد ازاجرای متعهد می گردد. در برخی از کشورها این موضوع تحت عنوان نظریه عدم پیش بینی (noisiverepmI( در کشورهای دارای نظام کامل لا در ذیل نظریه عقیم شدن قرارداد(noitartsurF( یا عناوین دیگر مورد مطالعه قرا رمی گیرد. در فقه قاعده لاضرر که مستند عمده آن تعدادی از روایات می باشد با مفادی شبیه به قواعدی مانند نفی حرج ، با تقدم بر احکام اولیه می تواند آنها را منتفی سازد.بررسی تفصیلی نظرات مختلف در مقاد این قاعده از بحث ماخارج است و کتب قواعد فقه به صور مبسوط به این امر پرداخته اند.قاعده لاضرر برخلاف قاعده نفی عسروحرج به طور گسترده ای در ابواب غیر عبادی ، مورد استناد کتب فقهی قرار گرفته است. برخی از فقهاء اعتقاد دارند این قاعده ، ضرر و ضرار در بین مکلفین را رفع می نماید لذا شامل باب عبادات نمی گردد و به روابط انسانها اختصاص دارد.
فهرست مطالب
مقدمه. 1
طرح مطلب... 1
نظریات در قاعده لاضرر. 1
بررسی و تحلیل قاعده2
مستندهاى قاعده5
مفهوم ضرر و ضرار. 9
مفهوم قاعده لاضرر. 11
حمل نفى بر نهى.. 11
نفى ضرر غیر متدارک.... 12
نفى حکم ضررى.. 13
نفى حکم به لسان نفى موضوع. 13
نهى حکومتى و سلطانى.. 14
جمع بندى.. 16
نقد و بررسى.. 18
منابع. 20
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 140 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 24 |
خشونت خانگی در ایران تا چند سال پیش به مفهوم پدیده و آسیب اجتماعی اصلاً مدنظر نبود، هر چند برخی موارد حاد خشونت خانگی در مطبوعات انعکاس می یافت، اما به صورت معمول خشونت به مثابه رفتار نابهنجار فردی در نظر گرفته می شد و اگر در مورد آن بحث و گفت وگویی می شد، برای روشن کردن علل فردی رفتار خشن بود، از چند سال قبل به این طرف، سرانجام این پدیده مورد توجه سازمان ها و محافل علمی قرار گرفت و اقدام های چندی در این زمینه صورت گرفت که از جمله آنها می توان برگزاری سمینارها، سخنرانی ها و حتی تشکیل گردهمایی هایی با هدف بررسی و مقابله با خشونت های خانگی اشاره کرد.(درویشی پور،1378)
خشونت در خانه انواع و اقسام متعددی را شامل می شود و به اعتبار نوع و یا شخص قابل تقسیم بندی می باشد، اقسام خشونت خانگی به اعتبار نوع خشونت، شامل خشونت جسمی، خشونت روانی، خشونت جنسی، خشونت بهداشتی، خشونت مالی و... می شود. به اعتبار شخص نیز خشونت خانگی ممکن است در یکی از اشکال همسرآزاری، کودک آزاری، فرزندکشی، ضرب و جرح و یا قتل والدین و خشونت فرزندان درباره ی یکدیگر ظهور و بروز پیدا کند.
از میان مواردی که در فوق به آن اشاره رفت بحث نوشتار حاضر را تشکیل می دهد، انواع کودک آزاری و بررسی علل و عوامل آن در محیط خانه می باشد.(همان،1378)
پرداختن به کودک آزاری و علل و زمینه های بروز آن در قالب یک مشکل و آسیب اجتماعی می تواند در شناخت مشکل و علل و بروز آن و ارایه راهکارهای لازم برای پیشگیری و مقابله با آن بسیار موثر و راهگشا باشد، ضرورت بحث مزبور از آنجا ناشی می شود که، اندیشمندان قرن حاضر را «عصر کودکان» نامیده اند و امروزه کودکان در جایی که باید امن ترین مکان برای آنان باشد، بیش از هر جای دیگر در معرض خطر هستند و در حقیقت احتمال اینکه کودکان توسط اعضای خانواده خود مورد انواع آزارها قرار گیرند بسیار بیشتر به این خطرات قرار دهند و از سوی دیگر در حال حاضر بخشی از منابع مادی و معنوی کشورهایی که به توسعه اقتصادی و اجتماعی مطلوب تری دست یافته اند، صرف توجه به مسایل کودکان و حمایت روانی و جسمی آنان شده است.(همان ،1378)
فهرست مطالب
فصل اول(کلیات). 1
1-1-مقدمه. 2
1-2-بیان مسأله. 2
1-3-اهمیت و ضرورت موضوع.. 3
1-4-اهداف تحقیق.. 4
1-4-1- هدف کلی تحقیق عبارت است از:4
1-4- فرضیه های تحقیق:4
1-5- سوالات تحقیق:4
1-6- تعاریف عملیاتی متغیر ها4
فصل دوم. 5
2-1- مقدمه:6
2-2- تعاریف مفهومی متغیر ها7
2-3- تحقیقات انجام شده. 15
منابع 21
دسته بندی | محیط زیست |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 3787 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 86 |
شهرستان سیرجان در قسمت جنوب غربی استان کرمان واقع شده و از شمال به رفسنجان و شهربابک از جنوب به استان هرمزگان از شرق به شهرستان بافت و بردسیر و از غرب به استان فارس محدود می شود.
سیرجان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گیری بر سر راههای ارتباطی کرمان، یزد، بندرعباس و شیراز و نیز وجود زمین های کشاورزی حاصلخیز و منابع معدنی از دیر باز تا کنون پذیرای مهاجران مختلف بوده است که همگی این عوامل در رشد و توسعه شهرستان مؤثر بوده اند.
با توجه به اینکه شهرستان سیرجان در نزدیکی بندر تجاری بندر عباس قرار دارد یک شهر انباری به شمار می رود که منطقه ویژه اقتصادی سیرجان این امر خطیر را بر عهده دارد. با گذشت زمان در این منطقه شرکت ها و واحدهای تولیدی و صنعتی نیز ساخته شد که چون اغلب تولیدات را در سطح وسیعی و برای صادرات انجام می دهند و با توجه به اینکه در جهت وزش باد غالب (شمال غربی- جنوب شرقی) بیشتر آلودگی خود را وارد شهر می کند.
شهرک های صنعتی سیرجان تا اندازه ای در این مقدار آلودگی دخیل هستند. شهرک صنعتی شماره (1) که در جنوب شرقی شهر و ظاهراً در 2 کیلومتری شهر می باشد (با توسعه فیزیکی و افقی شهر امروزه جزئی از شهر به شمار می رود.) در جهت وزش بادی است که از اواسط تیرماه تا اواخر شهریور ماه (جنوب شرقی – شمال غربی) می باشد، اما چون بیشتر واحدهای تولیدی آن کارگاهی و کوچک بوده آلودگی زیادی ندارند.( عباسلو- 79 ص54)
در کل باید گفت شهرستان سیرجان نسبت به شهرهای بزرگ آلودگی چندانی ندارد، اما اگر همین میزان آلودگی و فعالیت واحدهای تولیدی شهر در شهرک های صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی کنترل نشود سیرجان هم در اینده ای نه چندان دور به یک شهر آلوده تبدیل می شود.
فهرست مطالب
چکیده: ۱
مقدمه: ۲
فصل اول ۴
طرح تحقیق ۴
بیان موضوع و تشریح ابعاد آن: ۶
۱- اهداف تحقیق: ۷
۳-۱ اهمیت و ضرورت تحقیق ۷
۴-۱ پیشینه تحقیق: ۸
۵-۱ فرضیات تحقیق ۱۶
۶-۱ تعاریف عملیاتی ۱۶
۷-۱ موانع و مشکلات تحقیق: ۱۷
فصل دوم ۱۹
مبانی نظری تحقیق ۱۹
۱-۲ هوا ۲۰
۲-۲ مفهوم جامع آلودگی: ۲۱
۳-۲ آلودگی هوا: ۲۲
۴-۲ انواع منابع آلودگی هوا: ۲۲
۱-۴-۲ منابع طبیعی آلودگی هوا: ۲۲
۲-۴-۲ منابع انسانی آلودگی هوا ۲۳
۵-۲ منابع آلودگی هوا در شهرها: ۲۵
۶-۲ اثرات آلودگی هوا ۲۶
۱-۶-۲ اثر آلودگی هوا بر روی انسان ۲۷
۲-۶-۲ اثر آلودگی هوا بر گیاهان ۲۷
۳-۶-۲ اثر آلودگی هوا بر شهرها ۲۸
فصل سوم ۳۰
خصوصیات اقلیمی و طبیعی ۳۰
شهرستان سیرجان ۳۰
۳-۱پیشینه تاریخی سیرجان: ۳۱
۲-۳ موقعیت، حدود و وسعت: ۳۳
۳-۳ خصوصیات اقلیمی شهرستان سیرجان: ۳۵
۱-۳-۳ باران ۳۵
۳-۳-۳ باد ۳۷
۳-۳-۳ دما ۴۱
۴-۳-۳ رطوبت ۴۵
۴-۳ مسایل کلی زمین شناسی (جنس خاک – زلزله) ۴۷
۱-۴-۳ جنس خاک: ۴۷
۲-۴-۳ زمین شناسی منطقه: ۴۸
۳-۴-۴ لرزه خیزی و لرزه زمین ساخت ۴۸
۵-۳ پوشش گیاهی: ۴۹
فصل چهارم ۵۰
آلودگی هوای شهر سیرجان ۵۰
با تأکید بر شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی ۵۰
۱-۴ منابع آلاینده شهر سیرجان ۵۱
فصل پنجم ۸۱
نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات ۸۱
۱-۵- بحث و نتیجه گیری ۸۲
۲-۵فرضیات تحقیق ۸۳
۵-۲ پیشنهادات ۸۵
منابع وماخذ ۸۶
دسته بندی | اقتصاد |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 60 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 32 |
*مقاله درباره ی رتبه بندی کشور ها در زمینه بستر سازی الکترونیکی*
عنوان صفحه
الف - خلاصه مدیریتی......................................................................................................................... 1
ب - مقدمه...................................................................................................................................... 2
ج - چرخش مجدد............................................................................................................................. 4
د- قراردادن تمام بخشها در کنار یکدیگر...................................................................................................... 4
هـ- بررسیهای منطقهای......................................................................................................................... 8
1- اروپای غربی: نمای کلی منطقه.............................................................................................................. 8
1-1-کشور سوییس صعود کرد................................................................................................................ 10
1-2- نوآوری در کشورهای اسکاندیناوی ..................................................................................................................................... 12
1-3- ایرلند علاوه بر تولیدات، در بکارگیری ICT پیشرفت نموده است........................................................................................... 13
2- اروپای مرکزی و شرقی: نمای کلی منطقه................................................................................................ 11
2-1- فعالیتهای دولت الکترونیکی.......................................................................................................... 13
2-2- پیشرفت جمهوری چک...................................................................................................................................................... 15
2-3- کمک نوآوری و ابداع به رشد کند تجارت الکترونیکی........................................................................................................... 16
3- منطقه امریکا: نمای کلی منطقه............................................................................................................. 14
3-1- پذیرش پهنای باند وسیع................................................................................................................ 15
3-2- پهنای باند وسیع به همراه صدا ........................................................................................................................................... 19
3-3- برزیل: شریک تجاری برون سپاری برای شرکتهای چند ملیتی امریکا................................................................................... 19
3-4- دولتها متفاوت عمل میکند............................................................................................................................................... 19
3-5- جاماییکا به رتبهبندی میپیوندد............................................................................................................................................ 20
4- آسیا-اقیانوسیه: نمای کلی منطقه........................................................................................................... 17
4-1- ژاپن به سوی امنیت گام برمیدارد...................................................................................................... 18
4-2- نوآوری نرمافزار در نیوزیلند................................................................................................................................................. 22
4-3- کشش زیاد در چین............................................................................................................................................................ 22
4-4- کرهجنوبی، پیشرو بعدی در پهنای باند وسیع.......................................................................................... 20
5- خاورمیانه و افریقا: نمای کلی منطقه....................................................................................................... 21
5-1- جنبههای مثبت و منفی پهنای باند وسیع در اسرائیل................................................................................... 21
5-2- آزادسازی به عربستان سعودی و ترکیه کمک میکند................................................................................... 22
5-3- تقاضای برای محیط امن شبکه.......................................................................................................... 22
6- نتیجهگیری............................................................................................................................................................................. 23
پیوست1: تعریف متدولوژی و ردهبندی....................................................................................................... 24
پیوست 2: امتیازات معیارهای ششگانه بسترسازی الکترونیکی 2005 ....................................................................... 27
عنوان صفحه
جدول (1): رتبهبندی بسترسازی الکترونیکی، 2005- مناطق دنیا............................................................................... 5
جدول (2): رتبهبندی کشورها در زمینه بسترسازی الکترونیکی، 2005......................................................................... 6
جدول (3): رتبهبندی کشورها در زمینه بسترسازی الکترونیکی، 2005- منطقه اروپای غربی................................................. 9
جدول(4)رتبهبندی کشورها در زمینه بسترسازی الکترونیکی، 2005- منطقه اروپای مرکزی و شرقی...................................... 12
جدول(5): رتبهبندی کشورها در زمینه بسترسازی الکترونیکی، 2005- منطقه امریکا........................................................ 15
جدول(6): رتبهبندی کشورها در زمینه بسترسازی الکترونیکی، 2005-منطقه آسیا-اقیانوسیه................................................ 18
جدول(7): رتبهبندی کشورها در زمینه بسترسازی الکترونیکی،2005- منطقه خاورمیانه و افریقا........................................... 21
جدول(8): امتیازات معیارهای ششگانه بسترسازی الکترونیکی-2005....................................................................... 27
پس از ظهور فناوری، سال گذشته برای اولین بار اقتصاد جهانی درشرایط دیجیتالی قرارگرفته بود. درسال 2004 میزان هزینه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، نشان دهنده تجدید رونق در بازارهای توسعه یافته بود، و رشد سریع بازارهای اتصال، دسترسی شهروندان و سازمانها به ارتباطات صوتی و دادهها، ادامه یافت.
به هرحال گرایش به اقتصاد اینترنتی باجدیت ادامه داردو سرمایهگذاری در زیرساختهای تجارت الکترونیکی، نرمافزار و سیستمها با جدیت دنبال میشود. مدیریت امنیت اینترنت بطور فزایندهای اهمیت پیدا کرده است. بسترسازی الکترونیکی علاوه بر اتصال و دسترسی به عوامل بیشتری نیاز دارد.
این مهم که کشورها همچون گذشته به توسعه پهنای باند وسیع اینترنت وابستهاند، نشاندهنده پرداخت سهم "نسل آینده" است. کشورهای شمال- شرق آسیا، اسکاندیناوی و امریکای شمالی که پهنای باند وسیع را به عنوان اولویت توسعه ملی مورد توجه قرار دادهاند، اکنون پیشروان همگرایی هستند. این بازارهای همگرا ارایهکنندگان خدمات مخابرات، اینترنت وتلویزیون دوسویه بهمراه نوآوریهای چندرسانهای میباشند وروزبهروزتوسعه مییابند.
هنگامی که شهروندان و شرکتها در سطح وسیعی از اینترنت استفاده میکنند، کشورها مصمم به ایجاد صنایع ICT پیشرفته و پایدار میشوند. پیشبینی ما براین است که بیشتر زیرساختهای ICT دارای چرخهای متعادل خواهند بود. هرچه شهروندان یک کشور بیشتر به اینترنت متصل باشند، استفاده فزاینده آنها، عاملان بیشتری را به اقتصاد کشور برای ساخت فناوری ها وکسب و کار برای بکارگیری اینترنت، منتقل مینماید. به این ترتیب کشورها به دلیل اینکه شهروندان و شرکتهای آنها online میباشند و نیز به علت رشد جهشی در کسب و کارهای با فناوری پر هزینه، رقابتیتر میشوند.
به همین جهت، رتبهبندی بسترسازی الکترونیکی، تراکم مخابرات و زیرساخت رایانه را اندازهگیری مینماید و آن را با حداکثر وزن با تمام عوامل موثر در بسترسازی تطبیق می دهد. با معیارهای بکار گرفته شده، زیرساختها کامل میشود. درگزارش امسال ضریب اهمیت پهنای باند وسیع (ثابت و سیار)افزایش یافته است، به همین جهت بسیاری از پیشروان بسترسازی الکترونیکی (شامل امریکا) در رتبهبندی، ارتقاء یافتهاند. همچنین اندازهگیری برخی از جنبههای دیگر اتصال مانند امنیت سرورهای اینترنت و سهم هزینه ICT از GDP اصلاح شده است. برای اندازهگیری تاثیر زیرساختهای مخابراتی در اقتصاد دیجیتالی یک کشور، معیارهای کیفی نوآوری و کارآفرینی لحاظ شده است.
از سال 2000، واحد اطلاعات اکونومیست، سالانه رتبهبندی بسترسازی الکترونیکی را در مورد اقتصادهای بزرگ دنیا منتشر میکند. اخیراً 65 کشور از نظر توانایی توسعه و حمایت تجارت الکترونیکی و فناوری اطلاعات و ارتباطات ارزیابی شدهاند. بسترسازی الکترونیکی یک کشور، اساساً معیاری از محیط تجارت الکترونیکی بوده و مجموعهای از عواملی است که مشخصکننده چگونگی پذیرش فرصتهای اینترنتی در یک بازار میباشد. این رتبهبندی به دولتها اجازه میدهد تا موفقیت راهکارهای فناوری خود را در مقابل سایر کشورها اندازهگیری نمایند. همچنین شرکتهایی را که مایلند با داشتن نمای کلی از سرمایهگذاریهای دنیا، سرمایهگذاری نمایند، کمک و راهنمایی مینماید.
قریب به یکصد معیار کمی و کیفی در شش گروه متمایز رتبهبندی شدهاند. این معیارها بخش های مختلف توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و همچنین فناوری یک کشور را ارزیابی مینمایند. تجارت الکترونیکی به عنوان یک اصل بنیادی در این رتبهبندی، کانون این ردهبندی بود. و گسترش پذیرش مبادلات الکترونیکی و کارایی آنها، نیاز به محیط حمایتی کامل دارد. بسترسازی الکترونیکی صرفاً تعداد سرورهای رایانهها، وبسایتها و تلفنهای همراه در یک کشور نیست (هرچند بخش اصلی رتبهبندی را شکل میدهند)، بلکه توانایی شهروندان در بکارگیری ماهرانه فناوری، شفافیت تجارت، نظامحقوقی ومیزان گستردگی تشویق دولت برای استفاده از فناوریهای الکترونیکی از بخشهای مهم رتبهبندی محسوب میشود. (تعریف هرمعیار وشاخصهای مربوط برای اندازهگیری آنها، درپیوست این گزارش تحت عنوان متدولوژی و معیارهای رتبهبندی کشورها آمده است).
با توجه به سرعت فناوری اطلاعات و قدرت آن، لازم است متدولوژی و تعاریف، پیوسته به روز شده تا رتبهبندی به صورت معیارهای مرتبط با بسترسازی الکترونیکی باقی بماند. بنابراین در سال 2005، متدولوژی رتبهبندی دستخوش تغییرات عمده شده است.
در رتبهبندی امسال، معیارهایی که اقتصاد دیجیتالی را به روشنی نشان نمیدادند، حذف شدهاند و بسیاری از معیارها، به منظور افزایش ضریب اهمیت در تعیین بسترسازی الکترونیکی، بازبینی شده است.
این معیارها شامل دسترسی به پهنای باند و امنیت اینترنت است که سرعت و امنیت اتصال به اینترنت را فراهم نموده و عامل کیفی و کلیدی برای تجارت الکترونیکی میباشند. شاخصهای جدیدی مانند ضریب نفوذ دسترسی عمومی به ارتباطات بیسیم (با این باور که اتصال به اینترنت نباید فقط سیار بلکه فراگیر باشد) افزوده شده است. ابزارهای نو و دقیقی برای اندازهگیری عملکرد در برخی معیارها منظور شده که شامل امنیت اینترنت، سهم مخارج ICT ازGDP و تحصیلات میباشد.
در این رتبهبندی و رتبهبندی قبلی، واحد اطلاعات اکونومیست با موسسه ارزش تجاری IBM ، مغز متفکر خدمات مشاورهای تجاری IBM ، همکاری نموده و طراحی مدلهای رتبهبندی را بعهده داشتهاند. واحد اطلاعات اکونومیست، مسئولیت کامل رتبهبندی و محتوی این گزارش را بعهده دارد.
دسته بندی | اقتصاد |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 236 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 60 |
*مقاله درباره ی راهنمای جذب سرمایه از صندوق سرمایهگذاری انجازات *
فهرست مطالب |
||
1 |
تعریف شرکتهای سرمایهگذار خطرپذیر(VC Fund) |
1 |
2 |
معرفی صندوق انجازات |
6 |
3 |
نقش و جایگاه ثنارای در پروژه جذب سرمایه از صندوق انجازات |
10 |
4 |
شرایط شرکتها برای جذب منابع مالی از صندوق انجازات و رویکرد شرکت ثنارای |
11 |
5 |
توصیههای شرکت ثنارای به شرکتهای متقاضی جذب سرمایه |
12 |
|
پیوست شماره1 (Due Diligence) |
15 |
|
پیوست شماره 2 (روشهای تعیین ارزش سهام) |
23 |
|
پیوست شماره 3 (مراحل انتخاب و معرفی شرکتها به صندوق انجازات توسط ثنارای) |
31 |
|
پیوست شماره 4 (Business Plan) |
36 |
در کشورهای پیشرفته یکی از روشهای جذب سرمایه به صنایع در حال رشد، ایجاد نهادهای مالی با مشارکت سرمایهگذاران خصوصی است. گروهبندی این سرمایهگذاران خصوصی از شرکتهای بیمه، بانکها، صندوقهای بازنشستگی تا اشخاص حقیقی ادامه دارد. تصویر زیر زمان سرمایهگذاری این گونه نهادها را در مراحل رشد شرکتها نشان میدهد. عموماً VC ها در مراحل توسعه شرکتها اقدام به سرمایهگذاری مینمایند.
مراحل سرمایهگذاری در سازمانها
1.1. طبقهبندی سرمایهگذاری همگام با مراحل رشد در شرکتها
شرکتها در مراحل مختلف رشد خود نیاز به منابع مالی دارند که عبارتند از:
1.2. شرایط سرمایهگذاری VCها
شرایط و مقاطع سرمایهگذاری VCها به شرح ذیل است :
- VCها در مقاطعی از رشد سازمانی سرمایهگذاری میکنند که ایده اولیه تولید، تبدیل به محصولی قابل فروش شده و شرکت سرمایه پذیر دارای ساختار سازمانی جهت تحقق اهداف فروش و توسعه بازار باشد. (درحالیکه معمولا شرکتهایی به دنبال VC ها هستند، که در مراحل اولیه رشد قرار دارند.)
- VC ها در شرکتهایی سرمایهگذاری میکنند که دارای رشد بالقوه یا پتانسیل رشدی بالاتر از متوسط صنعت باشند.
- VCها در صنایعی سرمایهگذاری میکنند که رشد آنها از متوسط رشد صنایع دیگر بالاتر باشد.
- VC ها به دلیل پذیرش خطر سرمایهگذاری، بازدهی بالایی را از آنها انتظار دارند به گونهای که دوره برگشت سرمایهگذاری ایشان بین 3 الی 7 سال باشد و ایشان بتوانند طی این مدت سرمایه خود را از شرکت سرمایهپذیر خارج نمایند.
- روشهای پیشبینی برای خروج VC ها از سرمایهگذاریهای انجام شده عموما عرضه سهام در بورس اوراق بهادار ، ادغام یا فروش سهام به شرکتهای دیگر است.
- سرمایهگذاران خطر پذیر معمولا بخشی از سهام و کنترل شرکت سرمایهپذیر را در اختیار خود نمیگیرند و از آن چشمپوشی میکنند.
- VC ها عموما 20% الی 25% بازده سالیانه برای سرمایهگذاری خود انتظار دارند.
- مبالغی که ایشان وارد یک شرکت میکنند بین 500 هزار الی 5 میلیون دلار میباشد.
بهطور کلی عوامل جذب VC ها به شرکتها ، عبارتند از:
- تیم مدیریت و سوابق اجرایی درخشان آنان
- بازار هدف متمرکز (Niche Market)[2] برای محصولات شرکت و حضور موفق دراین بازار بهعنوان نفر اول
- وجود برنامه مدون توسعه همراه با تخمین نیازهای مالی، انسانی
- شناخت دقیق از بازار هدف
- شناخت دقیق از رقبا و شیوه مقابله با آنان
1.3. مراحل جذب سرمایه
مراحل جذب سرمایه شامل موارد زیر است:
- معرفی فرصتهای سرمایهگذاری
- تهیه «برنامه کسب و کار»(BP) [3]
- ارزیابی توسط شرکت سرمایهگذار (توانایی تیم مدیریت، برنامه بازاریابی، محصولات، برنامه مالی)
- ارزیابی ارزش سهام شرکت سرمایهپذیر و توافق بر شیوه حضور شرکت سرمایهگذار در شرکت سرمایهپذیر، میزان خرید سهام، مالکیت و مسائل حقوقی
مراحل جذب سرمایه و ارزیابی توسط شرکت سرمایهگذار
1.4. فرآیند بررسی جهت تامین مالی VC ها
فرآیند بررسی شرکت سرمایهپذیر توسط VC ها و یا سایر سرمایهگذاران شامل مراحل زیر میباشد:
الف) ارزیابی اولیه
در اولین گام، اقدام به تشریح ماهیت و مراحل «برنامه کسب و کار» میشود. در حقیقت این برنامه تصویری است که شرکت از آینده خود ترسیم کند و هدف اصلی از تهیه آن، تعیین اهداف کمی و عملیاتی قابل اندازهگیری، برای مدیریت و سرمایهگذاران بالقوه و ایجاد ابزاری برای کنترل و اندازهگیری میزان موفقیت شرکت در تحقق اهداف تعیین شده است. برنامه کسب و کار به طور خلاصه حاوی اطلاعات زیر میباشد:
- خلاصه شرکت (Company Overview): در این قسمت به طور خلاصهای از دلایل تشکیل شرکت، محصولات و ویژگیهای خاص آن، بازارها و ایدههای خاص موجود، درج میشود.
- کالا و خدمات: در این بخش توضیح کاملی درباره کالاها، خدمات ارائه شده توسط شرکت و ویژگیهایی که آنها را از محصولات مشابه، مجزا میسازد ارائه میشود و نیز ارتباط محصولات تولید شده با نیاز بازار و بازارهای هدف معرفی شده و در مورد مجوزهای صنعتی و «حقامتیاز شرکت» (patent) نیز توضیح داده میشود.
- تجزیه و تحلیل بازار (Market Analysis): در این بخش بر تحقیق بازار، تحلیل صنعت و مشتریان تاکید میشود. اطلاعات صنعت باید شامل رقبا، قیمت، حجم بازار، تقسیمبندی بازار، پیشرفتهای تکنولوژیک، قوانین دولتی و روندهای آتی باشد. تحقیقاتی نیز باید در رابطه با تعداد مصرف کنندگان بالقوه، قدرت خرید آنها و . . . انجام شود. این تحقیقات، منشاء پیشبینی فروش و استراتژیهای قیمتگذاری که با سایر استراتژیهای بازاریابی مرتبط هستند، خواهد بود.
- برنامه بازاریابی: در این قسمت برنامههای توسعه بازار شرکت به طور کامل مطرح میشود. سه سرفصل مهم در مورد برنامههای بازاریابی عبارتند از :
- رقابت: در این بخش، در مورد شیوه رقابت شرکت با دیگران برای توسعه بازار، سیاست رقبا و محصولات آنها به طور کامل، توضیح دادهمیشود. نکته بسیار مهم در این مبحث، شناخت شرکت از وضعیت رقبا در بازار است.
- مدیریت و مالکیت: یکی از مهمترین ملاکهای شرکتهای سرمایهگذار خطرپذیر تیم مدیریت شرکتهای سرمایهپذیر است. تیمی که مدیریت شرکت را بر عهده دارد باید تواناییهای لازم را برای تحقق اهداف تعیین شده بر اساس برنامه زمانبندی داشته باشد، لذا ارائه اطلاعات ذیل ضروری است:
در این بخش اعضاِی تیم مدیریت و توان اجرایی آنها، بهطور کامل تشریح میشود.
- عملیات: در این بخش در مورد نحوه عملکرد شرکت، محل استقرار تولید، دسترسی به بازار، نیروی کار، سرمایه و امکانات تولیدی توضیح دادهشده و امکانات تولیدی با نیازهای بازار مورد سنجش قرارمیگیرد. برای مثال چنانچه 25% رشد در فروش شرکت پیشبینی شده باشد، آیا منابع موجود، امکان تحقق آن رشد را به ما میدهد یا خیر.
1 Venture Capital
[2] شرکتی در صنعت است، که بهعنوان هدف، قسمتهایی از بازار را که دیگران بهآن توجهی نکردهاند، برمیگزیند.
3 Business Plan
دسته بندی | تاریخ و ادبیات |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 45 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 42 |
*مقاله درباره آمیختگی زبان عربی*
مقدمه 1
فهرست 3
بخش اول : مقدمات صرف (تجزیه) 5
حروف شمسی و قمری 5
حرکت 6
تنوین 7
اقسام کلمه (اسم ـ فعل ـ حرف) 8
علامتهای شناخت اسم 8
علامتهای شناخت فعل 9
اسم از نظر جنس 10
اسم از نظر تعداد 11
اسمهای اشاره 14
اسم استفهام (پرسشی) 15
ضمایر منفصل 17
عنوان صفحه
مبحث فعل 20
فعل ماضی 20
تمرین 22
فعل مضارع 23
تمرین 25
فعل مستقبل ـ نفی ـ نهی 28
کاربرد فعل در جمله 30
پاسخ به جمله های سئوالی 31
فعل امر 32
صرف فعل امر حاضر 33
سنجیدن کلمات (میزان صرفی) 35
مبحث حرف 37
بخش دوم : مقدمات نحو (ترکیب) 39
جمله اسمیه (مبتدا ـ خبر) 40
جار و مجرور 42
مقدمه
آمیختگی کامل زبان عربی با زبان فارسی و پیوند این دو زبان به
گونه ای است که بر کسی پوشیده نیست تا جایی که کمتر نوشته یا شعری را در زبان فارسی می توان یافت که از واژه ها و کلمات عربی تهی باشد و برای فهمیدن و درک بهتر شاهکارهای ادبی زبان فارسی و آثار فقیهان ، سخنوران و شاعران بزرگ ایران ،آشنایی مختصری با این زبان ضروری و مفید به نظر می رسد .
از سوی دیگر درس عربی از جمله معدود درسهایی است که دانش آموزان هم در دوره راهنمایی و هم در دوره دبیرستان در تمام رشته های تحصیلی با آن سرو کار دارند .
با توجه به این مطالب خوشحالم که توفیق الهی نصیب شد و توانستم مطالب و نکات تازه ای که مناسب با نکات و قوائد کتب دوره راهنمایی است به رشته تحریر در آورم، لازم به ذکر است بعضی از مطالب در کتابهای راهنمایی عنوان نشده است ولی برای اطلاعات بیشتر دانش آموزان محترم آورده شده و نیز سعی شده که مطالب با توجه به ترتیب درسهای کتابهای اول ـ دوم و سوم راهنمایی باشد ولی بر حسب ضرورت بعضی از مطالب جا به جا آورده شده است .
این مجموعه هم برای دانش آموزان دوره راهنمایی لازم است و هم پیش نیاز دانش آموزان دوره دبیرستان می باشد .
این مجموعه شامل دو بخش است . الف ) بخش صرف (ویژگیهای کلمه) . ب) بخش نحو (نقش و کاربرد کلمه در جمله) .
منابع مورد استفاده : 1ـ عربی به زبان ساده تألیف آقای سید کاظم موسوی و رضا روزبه . 2ـ کتب درسی دوره راهنمایی و دبیرستان .
بخش اول : مقدمات صرف (تجزیه)
حروف شمسی و قمری :
الفبای عربی 28 حرف است که نیمی از حروف شمسی و نیمی دیگر قمری هستند :
حروف شمسی : حروفی هستند که هرگاه بعد از «ال» قرار گیرند «ل» خوانده نمی شود و حرف بعد از «ل» مشّدد «ــّــ» تلفظ می شود . مانند ال + شمس = الشّمس «اشّمس خوانده می شود» . حروف شمسی عبارتند از « ت ـ ث ـ د ـ ذ ـ ر ـ ز ـ س ـ ش ـ ص ـ ض ـ ط ـ ظ ـ ل ـ ن»
حروف قمری : حروفی هستند که هرگاه «ال» بر سر آنها وارد شود ، کلمه را همانطور که می نویسیم تلفظ می کنیم مانند الْقمر «ماه» . برای آسانی به خاطر سپردن حروف قمری تمام آنها را در یک جمله به کار برده ایم «باغ وقف حکیم خجعله»
تذکر : اگر «الف» را نیز یک حروف به حساب آوریم ، حروف الفبای عربی «29»حرف خواهد بود .
فرق همزه و الف :
1ـ «الف» همیشه ساکن است ولی همزه علاوه بر سکون ، حرکات دیگر {ـَـ ، ــِـ ، ـُـ} را نیز می پذیرد . مانند : (أِکرام ـ أَنزالَ ـ أُوتی) .
2ـ «الف» چون ساکن است هیچگاه در ابتدای کلمه واقع نمیشود ولی همزه هم در اول هم در وسط و هم در آخر کلمه واقع می شود . مانند (أَکل ـ سَأَلَ ـ قَرَأَ)
حرکت :
حرکت در زبان عربی بوسیله تلفظ حروف می باشد و سه حرکت فتحه (ــَــ) ، ضمه(ــُــ) و کسره (ـــِــ) در عربی وجود دارد .
الف ـ حرفی که فتحه دارد مفتوح نامیده می شود . مانند : «م» در «مَسجد» .
ب ـ حرفی که ضمه دارد مضموم نامیده می شود . مانند : «م» در «مُعلّم»
ج ـ حرفی که کسره دارد مکسور نامیده می شود . مانند : «ت» در «تِلمیذ»
دسته بندی | اقتصاد |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 34 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 35 |
*مقاله درباره ی راه کارهای اندازه گیری شاخص های بهره وری*
راهنمای اندازه گیری شاخص های بهره وری
فهرست مطالب
عنـــــــوان |
صفحه |
|
1-مقدمه................................................................................................................ |
|
|
2 -تاریخچه..................................................................................
|
|
|
3-تعریف بهره وری.......................................................................................... |
|
|
4- تفاوت بهره وری با تولید.............................................................................................. |
|
|
5- اهمیت بهره وری............................................................................. |
|
|
6- سطوح بهره وری.................................................................... |
|
|
7-چرخه مدیریت بهبود بهره وری............................................................................. |
|
|
8- تعریف شاخص های بهره وری............................................................................... |
|
|
9- انواع شاخص های بهره وری............................................................................... |
|
|
10-اثربخشی........................................................................................... |
|
|
11-سطوح مختلفی که شاخص های بهره وری برای اندازه گیری می شوند.......... |
|
|
12-واحد اقتصادی...................................................................................... |
|
|
13- ارزش افزود................................................................................................... |
|
|
14- روش های محاسبه ارزش افزوده ....................................................................... |
|
|
15- ارزش ستانده........................................................................................ |
|
|
16-مصرف واسطه.................................................................................... |
|
|
17-جبران خدمات کارکنان..................................................................... |
|
|
18-تشکیل سرمایه............................................................................ |
|
|
19-ارزش موجودی سرمایه................................................................... |
|
|
20-انرژی.............................................................................. |
|
|
21- شاخص های تعدیل.................................................... |
|
|
22- تمرین عملی 1 ................................................................ |
|
|
23- تمرین عملی 2 ........................................................... |
|
|
24- محاسبه ارزش افزوده از سه روش..................................... |
|
|
25- منابع و مآخذ.................................................. |
|
- مقدمه
در سالهای آغازین هزاره سوم کشورهای جهان سعی دارند که سهم بیشتری از تجارت جهانی را به خود اختصاص دهند. برای نیل به این هدف باید بتوانند توان رقابت پذیری خود را افزایش دهند و این امر جز از طریق ارتقای بهره وری امکان پذیر نخواهد بود. بررسی سهم رشد بهره وری کل عوامل تولید در رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته یا در حال گذار بیانگر این واقعیت است که در دو دهه گذشته در این کشورها سعی شده سهم عمده ای از رشد اقتصادی از طریق رشد شاخص های بهره وری کل عوامل تامین شود. در صورتیکه کشور ایران بخواهد سطح توسعه یافتگی خود را به سطح کشورهای فوق برساند بجز ارتقای بهره وری سازو کار دیگری دراختیار ندارد.
-2تاریخچه بهره وری
به طور رسمی و برای نخستین بار لغت بهره وری توسط فردی به نام کنه در سال 1376 میلادی در مقاله ای به کار برده شد. بیش از یک قرن بعد یعنی در سال 1883 میلادی شخص دیگری به نام لیتر بهر وری را قدرت و توانایی تولید کردن تعریف کرد و در واقع اشتیاق به تولید کردن را همان بهره وری دانست. از اوایل قرن بیستم این لغت دارای مفهوم دقیق تری شد و برای اولین بار در تعریف آن ارتباط بین ستانده و داده مطرح شد. در سال 1900 میلادی ارلی بهره وری را ارتباط بین بازده و وسایل کار به کار رفته برای تولید بازده تعریف کرد. و بالاخره شخصیت های حقیقی و حقوقی تعاریف دیگری از بهره وری به شرح زیر مطرح ساختند:
سازمان همکاری اقتصادی اروپا: در سال 1950 تعریف کامل تری از بهره وری به شرح زیر مطرح ساخت:
بهره وری خارج قسمت بازده به یکی از عوامل تولید است به دین ترتیب می توان از بهره وری سرمایه ، بهره وری مواد و ... نام برد.
استر فیلد: بهره وری را نسبت بازده سیستم تولیدی به مقدار یک یا چند عامل تولید استفاده شده تعریف کرد.
اشتاینر: از بهره وری به عنوان معیار عملکرد یا توانایی موجود برای تولید کالا یا خدمت یادکرد . سیگل: بهره وری را نسبت میان ستانده و نهاده مرتبط با عملیات تولیدی مشخص و معیین تعریف می کند.
سازمان بین المللی کار : در تولید محصولات مختلف ادغام چهار عامل زمین ، سرمایه ،کار و سازماندهی را ضروری می داند. گفته می شود که نسبت ترکیب این عوامل به محصولات معیاری برای سنجش بهره وری است.
آژانس بهره وری اروپا: بهره وری را درجه استفاده مناسب و موثر از هر یک از عوامل تولید معرفی می کند. این آژانس در تعریف دیگری که ارایه می دهد بهره وری یک بنگاه را دیدگاه فکری آن در بهبود بخشیدن به وضعیت موجود می داند. براساس نظرات این سازمان انسان می تواندکارهایش را هر روز بهتر از پیش انجام داده و نتایج بهتری به دست آورد.
کندریک و کریمر: از جمله صاحب نظران مقوله بهره وری بودند که در تعاریف خود از عبارات بهره وری جزیی و بهره وری کلی استفاده کردند.
سومانت: در سال 1979 میلادی بهره وری کل عوامل را مطرح ساخت که تحولی در تعاریف ارایه شده برای بهره وری بود وی در تعریف خود نسبت بازده ملموس به نهاده ملموس را عنوان کرد.
-3تعریف بهره وری
پرسشی که در وهله نخست به ذهن هر خواننده ای متبادر می شود این است که بهره وری چیست؟ برای پاسخ به این پرسش از طرف صاحب نظران علم بهره وری تعاریف گوناگونی ارائه شده که مجموعه آن را می توان در یک کتاب جمع آوری کرد. یکی از بهترین تعاریفی که تاکنون برای بهره وری ارائه شده تعریف زیر می باشد:
بهره وری یعنی : درست انجام دادن کار درست
در تعریف فوق درست انجام دادن کار را کارائی نیز می گویند یعنی اینکه از حداقل مواد ، حداکثر محصول برداشت شود یا از مقدار معینی مواد محصولی با کیفیتی بالاتر تولید شود. اگر به تعریف ارائه شده برای بهره وری توجه شود جزء دیگر آن کار درست انجام دادن است که اصطلاحا به آن اثربخشی می گویند.