پکیج (پروتکل) درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای افسردگی در 83 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
تعداد صفحات | 83 |
حجم | 0 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | پکیج های درمانی روانشناسی |
پکیج (پروتکل) درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای افسردگی در 83 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
آماده سازی در 12 جلسه درمانی
طراحی شده به صورت آموزش گروهی
آماده شده در بیش از 83 صفحه (فونت B lotus)
فرمت فایل : ورد (word) با فرمت doc
نوع تایپ متن : کاملا استاندارد و قابل ویرایش
دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA
توجه: این پکیج (پروتکل) شامل جلسات درمانی برای آموزش و اجرا می باشد و به صورتی که در زیر آورده شده است توضیح داده شده است همچنین این پکیج شامل مبانی نظری و پیشینه متغیر مربوطه می باشد.
لازم به ذکر است که این پکیج برگفته از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری دفاع شده می باشد و در تحقیقات مختلف مورد استفاده قرار گرفته و با جامعه و نمونه ایرانی سنخیت کامل دارد.
پشتیبانی 09191809834 (لطفا فقط عنوان فایل، نام خریدار و مشکل خود را پیامک بزنید تا سوال و مشکل شما به متخصص مربوطه ارجاع شود).
نحوه دانلود : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود فایل خواهید بود و همچنین یک نسخه از “لینک دانلود” نیز برای شما ایمیل می شود.
نمونه ای از جلسات درمانی پکیج مورد نظر:
* این پروتکل خلاصه ای از کتابچه راهبر افسردگی "راب زتل" می باشد. که جلسات درمانی آن را می بایست به شکل زیر دنبال کنید:
جلسه اول
• هدف:
O هدف از این جلسه معرفی درماندگی خلاق است. کشف اهداف و تلاشهای ناموفق و اینکه درمانجو به این بینش برسد که راهبردهای کنترل او در مقابله با افسردگی تا کنون ناکارآمد بوده است. درمانگر نیز به درک افسردگی از دیدگاه ACT )مانند همجوشی، راهبردهای کنترل عاطفی، فاصله از ارزشها( و ارائه آن می پردازد.
• تمرینات حمایتی بالقوه:
O کسب اهداف اساسی درمانجو
O کسب و آشنایی با تلاش های گذشته درمانجو برای به انجام رساندن اهداف
O استعاره گودال
O معرفی سیستم ناکارآمدی گذشته
O انتخاب گزینه و حرکت به سمت اینکه "کنترل به عنوان یک مشکل" است (اگر زمان اجازه دهد)
• تکلیف:
O ثبت تجربه های روزانه
جلسه دوم
• اهداف:
O هدف از این جلسه شرح نتیجه جلسه قبل و اینکه حالت افسردگی مراجع نمایانگر پاسخ محدود به شیوه راهبردهای کنترل می باشد. تمرینات تجربی برای چالش با اثربخشی راهبردهای کنترل مورد استفاده قرار گیرد. درمانگر باید به معرفی این ایده بپردازد که "کنترل مساله است، نه راه حل ." درمانگر نیز باید به آموزش رابطه بین خلق و خوی و رفتار با استفاده از نمونه های از زندگی خود درمانجو بپردازد، هدف از آن افزایش تعامل درمانجو در فعالیت هایی است که موجب حس مهارت یا لذت وی می شود
• تمرینات حمایتی بالقوه:
O کنترل به عنوان مشکل/ کنترل رویدادهای درونی
O استعاره دروغ سنجی
O استعاره ژله شیرینی (دونات ژله ای)
O استعاره تقلا درجنگ با هیولا
O منطق فعال سازی رفتاری (برای زندگی کاملتر و غنی تر، برای قطع الگوهای اجتناب به عنوان تغییر افکار و احساسات مخالف)
O تنظیم اولیه هدف رفتاری
O انتخاب تمایل /پذیرش (اگر زمان اجازه دهد)
• تکلیف:
عملکردی از اهداف رفتاری اولیه و شناخته شده
O یادداشت روزانه تمایل /پذیرش (یا در صورت لزوم به تعویق انداختن برای جلسه 3).
جلسه سوم
• اهداف:
O هدف از این جلسه ادامه استخراج تجربه درمانجو برای تقویت این شناخت بوده که "کنترل یک مشکل است" و معرفی تمایل به تجربه افسردگی بعنوان یک جایگزین برای کنترل است. درمانگر نیز باید مشکلات را ارزیابی و با فعال سازی رفتاری احتمال موفقیت درمانجو را افزایش دهد.
• تمرینات حمایتی بالقوه:
O درجه موفقیت ظاهری درکنترل عمدی احساسات
O برنامه نویسی از رویدادهای درونی: تمرین اعداد چه هستند؟
O درجه تمایل به عنوان یک جایگزین برای کنترل: استعاره دو مقیاس
O هزینه های عدم تمایل: ناراحتی ناپاک/ بازنگری
O استعاره جعبه پر از مسائل
O تشخیص ساده هدف رفتاری که نیاز به تمایل دارد.
• تکلیف:
O ناراحتی پاک در مقابل ناراحتی ناپاک
O عملکرد در هدف رفتاری تعیین شده
O خاطرات روزانه تمایل (اگر در جلسه 2 تکمیل نشده باشد)
جلسه چهارم
اهداف:
- هدف از این جلسه معرفی مفهوم گسلش از افکار و احساسات افسرده ساز می باشد. درمانگر باید راهبردهایی را برای گسلش و تغییر کلامی که در خدمت افزایش به تمایل گرایی باشد را تسهیل کند.
تمرینات حمایتی بالقوه:
- تمرین ذهن شما دوست شما نیست (و نمی تواند بدون آن کار انجام دهد)
-تمرین شیر، شیر، شیر
- مسافران دراتوبوس
- برگها در جویبار روان
شناسایی هدف ساده رفتاری که نیازمند تمایل و گسلش باشد. -
تکالیف:
- تمرین ذهن آگاهی
- برگه راهنمای "ذهن آگاهی چیست"
- شناسایی عملکرد هدف رفتاری تعیین شده
نظریه درمان پذیرش و تعهد
درمان پذیرش و تعهد براساس RFT است، یک تبین رفتاری جامع از زبان و شناخت انسان که شیوههایی که فرایندهای شناختی بهنجار منجر به مشکلات روانشناختی می شوند، را نشان میدهد. به طور خلاصه، وحدت اجتماعی- کلامی که موجودات انسانی در آن قرار گرفتهاند، از درهم تنیدگی شناختی و اجتناب تجربهگرایانه حمایت میکند. درهم تنیدگی شناختی افکار هیجانهای مرتبط با آن به معنای واقعی، درست و علل رفتار در نظرگرفته میشوند یعنی قبل از اینکه زندگی خوشایند دنبال شود باید کنترل شوند. برای مثال نگرانیهای مربوط به آینده ممکن است شرح درستی از آنچه الزاماً در آینده روی میدهد، در نظر گرفته شوند تا اینکه صرفاً افکاری باشند در مورد پدیدههای درونی ( برای مثال اگر من به مهمانی بروم به من بیمحلی میشود). اجتناب تجربه گرایانه به عدم تمایل به تجربه پدیدههای ناخوشایند درونی (مثل عواطف، احساسات، شناختها یا تمایلات) و اقدام به اجتناب، فرار یا حذف این تجربیات حتی اگر چنین اقدامی آسسیبزا باشد گفته میشود. درمان پذیرش تعهد و RFT اشاره میکنند که قراردادهای اجتماعی زبان به نظر میرسد از چندین معروضه حمایت میکنند: 1) تجربیات درونی منفی علل معتبر رفتار هستند (برای مثال من نمیتوانم به مهمانی بروم چون مضطرب هستم) و 2) اینکه برای به دست آوردن نتایج ارزشمندی همچون تعامل اجتماعی این تجربیات درونی منفی باید کنترل شوند (برای مثال تا من نتوانم اضطرابم را کنترل کنم نمیتوانم زندگی اجتماعی داشته باشم).
درمان پذیرش و تعهد و RFT مدعی هستند که این مفروضات در اساس درست نیستند بلکه توسط جریان اشتراک کلامی به وجود آمدهاند و تجربیات منفی درونی (هیجان و شناخت ها) ذاتاً خطرناک یا آسیبزا نیستند و بنابراین لازم نیست کنترل یا حذف شوند. افکار و احساسات مشکلاتی نیستند که باید حل شوند. در عوض مشکلات هنگامی سر برمیآورد که این پدیده ها جدی گرفته شوند (در هم آمیختگی) و اموری در نظر میآیند که قبل از دنبال کردن یک زندگی مطلوب باید تغییر پیدا کنند یا حذف شوند (اجتناب گرایانه).
برای مثال افرادی که تلاش میکنند تجربیات درونی خود، مثل اضطراب را کنترل کنند ممکن است از راهبردهای بیحاصل همچون سرکوب فکر استفاده کنند که اغلب به طور متضاد منجر به افزایش فراوانی افکار ناخواسته میشود. آنها امکان دارد درگیر رفتارهای آسیبزایی چون سوء مصرف دارو، الکل، پرخوری یا تجزیه شوند. آنها ممکن است از طیف وسیعی از موقعیتهای اضطراب برانگیز هم اجتناب کنند، از این رو زندگیشان را طوری محدود میکنند که مانع دنبال کردن عمیقترین اهداف و ارزشهایشان مثل داشتن روابط خوشایند یا انجام دادن مطلوب کارهای میشود. به این ترتیب ACT ادعا میکند که بیشتر آسیبهای روانی و رفتارهای بیمارگون به تلاشهای غیر ضروری و بیهوده برای اجتناب از تجربیات منفی درونی مرتبط است.
در ACT انعطافپذیری روان شناختی جایگزین درهمآمیختگی شناختی و اجتناب تجربهگرایانه است، سازهای متشکل از شش جزء به هم مرتبط که در ادامه میآیند. درمان پذیرش و تعهد ذهنآگاهی را ترکیبی از چهار جزء اول این مجموعه میداند.
1- تماس با لحظه حاضر که منظور از آن مشاهده و برچسب زدن به هرچیزی است که هم اکنون در درون یا در محیط حاضر است.
2- پذیرش، حالتی از استقبال فعال و غیر قضاوتگرانه تجارب است آن گونه که اتفاق میافتند بدون تلاش برای کنترلشان -شامل حساسیت شناختها و هیجانها.
3- خنثی کردن شامل یادگیری این نکته است که تجارب درونی را رویدادهای بیضرر قلمداد کنیم که در آمد و شد هستند و اجباراً رفتار را کنترل نمیکنند.
4- خود به عنوان یک بافت، بازشناسی این نکته است که خود قلمرو و فضایی است که شناختها، هیجانها و حسیات در آن روی میدهند و از این تجربیات مجزا است. این مساله از طریق بازشناسی خود مشاهدهگر که این تجارب را مجزا از دارنده آنها می بیند، تقویت می شود.
5- ارزشها که جهتگیریهای خودبرگزیده در جنبههای مهم زندگی هستند، مثل محفل، روابط سلامتی یا معنویت.
6- عمل همراه با تعهد شامل تعریف اهداف همسان با ارزشهای فرد و شناسایی تغییرات رفتاری لازم برای دنبال کردن آنها.
معمولاً موانع انجام این رفتارها به شکل افکار و احساسات منفی ظاهر میشود. بنابراین ACT در کل یک رویکرد درمانی است که از فرایندهای پذیرش و ذهنآگاهی و فرآیندهای تعهد و تغییر رفتار برای ایجاد انعطافپذیری روانشناختی استفاده میکند.
وبسایتی که هم اکنون در آن قرار دارید زیر مجموعه سایت آفمَس به نشانی (ofmas.ir) می باشد و شما را به فروشگاه فایل آفمَس برای خرید انتقال می دهد. فروشگاه آفمَس دارای نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد که در صفحه اصلی این سایت قابل مشاهده است .