گزارش کارآموزی حسابداری در اداره مالیات در 52 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
تعداد صفحات | 52 |
حجم | 0 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | حسابداری |
گزارش کارآموزی حسابداری در اداره مالیات در 52 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
1-1) تاریخچه
ایرانیان از زمان هخامنشیان برای دریافت مالیات وامورمالی کشور دفاتر وسازمانهای مرتبی داشتند . در زمان ساسانیان اخذ مالیات صورت کاملتری داشت وسه نوع مالیات به نامهای اراضی ، سرشماری وسرانه دریافت می شد . پس از ظهور اسلام ودر زمان حجاج بن یوسف ثقفی دفاتر مالیاتی ازفارسی به عربی برگردانده شد اما در دوره سلجوقی با دستور عبدالملک کندری ، وزیر طغرل . دفاتر مالیاتی مجدداً به فارسی نگارش یافت . وزیرمالیه ، قبل از مشروطیت مامور شخص پادشاه بود وشاه تمام درآمدها وعواید کشور را در اختیار داشت ووزیر مالیه بودجه کشور را تنظیم می کرد ودر مرکز هر استان مستوفی مسئول امور مالیاتی بود . این مستوفیان عده ای کارمند داشتند که به آنان میرزا می گفتند . رئیس مستوفی ها را مستوفی الممالک می گفتند که لقب وزیر مالیه بود . یکی از درآمدهای وصولی در زمان قاجار از تیول داری حاصل می شد وتیول داران کسانی بودن که زمینهای دولتی در اختیار آنها قرارمی گرفت وبا کمک کشاورزان از زمین بهره برداری می کردند وسالیانه مبلغی را بابت تیول داری به شاه می پرداختند . هزینه های دربار ، جنگها ومقرری ها از این محل تامین می شد. در زمان امیرکبیر اصلاح گر بزرگ ، بسیاری از این مقرری ها قطع و وصول مالیات که درآن زمان خراج نام داشت ، ضابطه مند شد اما با کشته شدن امیرکبیر روند اصلاحات متوقف ووضع به شکل سابق برگشت . پس از پیروزی انقلاب مشروطه در سال 1285 ، اولین کابینه قانونی تشکیل وناصرالملک به عنوان نخستین وزیرمالیه از مجلس شورای ملی رای اعتماد گرفت وبه دستور او محل کنونی رادیو تهران که محل اداره گمرک بود ، به وزارت مالیه اختصاص یافت . در سال 1289 ادارات هفتگانه مالیه تصویب وتشکیل شد . مهمترین ادارات درآن زمان خزانه داری کل ، گمرک ووصول عایدات بود . پس از مدتی محل وزارت مالیه به پارک اتابک ، محل کنونی سفارت شوروی سابق انتقال یافت.
در سال 1294 وزارت مالیه به نه اداره تقسیم شد که عبارت بودند از : دایره وزارتی ، تشخیص عایدات وخالصه جات ومسکوکات ، خزانه داری کل ودیون عمومی ووظایف ، گمرکات ، محاکمات مالیه ، کمیسیون تطبیق حوالجات ، پرسنل وملزومات ومجلس مشاورعالی برای محاکمات اداری ازسال 1300 به بعد دگرگونی های زیادی در وزارت مالیه رخ داد، از جمله این که حدود چهل شرکت دولتی تاسیس وبعداً منحل گردیدند وسازمان به دو قسمت مالی واقتصادی تقسیم وبه وسیله دو معاون وهفت مدیراداره می شد. در سال 1329 سازمان وزارت دارایی با تقلیل ادارات به تصویب رسید. با وقوع انقلاب اسلامی ساختار وزارت اموراقتصادی ودارایی دچار تغییرات چندانی نشد و وصول درآمدهای مالیاتی همچنان از وظایف این وزارتخانه بود . تااینکه در چارچوب اهداف برنامه سوم توسعه اقتصادی ، طرح ساماندهی اقتصادی وسیاستهای دولت در زمینه اصلاح ساختاراقتصادی به عهده این وزارتخانه گذاشته شد . از مهم ترین اقدامات این وزارتخانه اصلاح نظام مالیاتی بود که شامل :
1ـ تشکیل سازمان امورمالیاتی
2ـ اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم
3ـ روزآمد کردن نظام مالیاتی کشور .
انواع مالیات
2-1) مالیات بر اشخاص حقوقی
ماده 105 قانوان مالیات های مستقیم – جمع درآمد شرکتها و در آمد ناشی از فعالیت های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می شود ، پس از وضع زیان های حاصل از منابع غیر معاف و کسر معافیت های مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه ای می باشد . مشمول مالیات به نرخ بیست و پنج درصد ( 25 % ) خواهند بود .
ماده 107 قانون مالیات های مستقیم – در آمد مشمول مالیات اشخاص حقوقی خارجی و موسسات مقیم خارج از ایران به شرح زیر تشخیص می گردد :
الف – در مورد پیمانکاری در ایران نسبت به عملیات هر نوع کار ساختمانی به ماخذ دوازده در صدر ( 12 % ) کل دریافتی سالانه درآمد مشمول مالیات فعالیت های موضوع بند ( الف ) ماده 107 این قانون که قرار داد پیمانکار آن ها از ابتدای سال 1380 وبه بعد منعقد می گردد . طبق مقررات ماده 106 این قانون تشخیص می گردد . حکم این تبصره نسبت به ادامه فعالیت های موضوع قرار داد های پیمانکاری که تاریخ انعقاد آن ها قبل از سال 1382 بوده است جاری نخواهد بود .
ب - بابت واگذاری امتیازات و سایر حقوق خود در ایران و واگذاری فیلم های سینمایی به ماخذ بیست در صد ( 20 %) تا چهل در صد ( 40 % ) مجموع وجوهی که ظرف یک سال مالیاتی عاید آن ها می گردد .
افراز هایی از آیین نامه مربوط به روش های نگهداری دفاتر واسناد و مدارک و ...
ماده 15 – اشخاص ملزم به نگهداری دفاتر روزنامه و کل که دارای شعبه هستند مکلفند با توجه به روش های حسابداری خلاصه عملیات شعبه یا شعب خود را در صورتی که دارای دفاتر پلمپ شده باشند ، حداکثر تا چهار ماه پس از سال مالیاتی و درغیر اینصورت کلیه معاملات و سایر رویداد های مالی و محاسباتی شعبه یا شعب خود را ظرف مهلت 30 روز از تاریخ وقوع در دفتر روزنامه مرکز ثبت کنند .
ماده 17 – مودیانی که از سیتم های الکترونیکی استفاده می نمایند ، موظفند خلاصه عملیات داده شده به ماشین های الکترونیکی طی هر ماه را تحت سرفصل های دفتر کل حداکثر تا پایان ما ه بعد در دفاتر روزنامه یا مشاغل حسب مورد ثبت نمایند .
علاوه بر این به منظور تسهیل رسیدگی باید دستور العمل های نحوه کار با نرم افزار های مالی مورد استفاده را در اختیار ماموران رسیدگی قرار دهند . ضمنا مودیان مذکور مکلفند هر سه ماه یک بار خلاصه عملیات داده شده به ماشین های الکترونیکی را حداکثر 10 روز پس از پایان سه ماه به اداره امور مالیاتی مربوطه تسلیم نمایند .