دانلود آموزش آرایشگری با بهترین روش های روز دنیا

دانلود اموزش ارایشگری با بهترین روش های روز
دسته بندی خدماتی و آموزشی
فرمت فایل doc
حجم فایل 65 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 137
دانلود آموزش آرایشگری با بهترین روش های روز دنیا

فروشنده فایل

کد کاربری 4152

*دانلود آموزش آرایشگری*

نکاتی چند راجع به ترکیبات رنگها:

استفاده از تابلوی ایگورا رویال شماره‌های 1 الی 9 که به طور افقی در سمت بالای جدولی نوشته شده است رنگها را نشان می‌دهد، هر قدر رنگ به یک نزدیک شود روشن‌‌تر است، مثلاً N1 مشکی و N9 بلوند کاملاً روشن می‌باشد و ستون افقی از سمت چپ به ترتیب رنگهای طبیعی مات، خاکستری، دودی، طلایی، قرمز، قرمز آتشین انواع رنگهای ایگورا رویال را مشخص می‌کند، معمولاً برای ترکیب رنگ‌ها با یکدیگر باید حتی‌الامکان نمره‌ها با یکدیگر مساوی باشند مثلاًN4 با G4 با G3 با R3 را ترکیب می‌کنیم.

پالت شامپو رنگی مو:

پالت رنگی است که به صورت شامپو مو را رنگ نموده و به موها جلا و درخشندگی هم می‌دهد، کف فراوان پالت که محتوی ذرات رنگی می‌باشد موها را احاطه کرده و رنگ کردن با آن آسان است و به عنوان “رنساژ” به بهترین نحو می‌توان از پالت استفاده نمود ( تقریباً محلول باید خیلی رقیق باشد) به موها می‌زنیم، عمل باید خیلی سریع باشد و مرتب موها شانه شوند تا رنگ همة موها را یکنواخت رنگ کند و بدین ترتیب به طور مرتب و بدون اینکه کوچکترین زیانی به مو برسد می‌توان مو را به رنگهای متنوع و جالب رنساژ نمود.

انواع پالت:

1- پالت طبیعی که شامل پالت 1319 (مشکی) و پالت 317 ( قهوه‌ای)

2- پالت 350

3- پالت 310

پالت طبیعی 319 و 317

پالت طبیعی روی موهای سفید را کاملاً می‌پوشاند و پس از مصرف شفافیت فوق‌العاده‌ای به موها می‌دهد.

پالت 350

پالت 350 خاصیت بی‌رنگ کنندگی دارد، چنانچه پالت 350 را با 10 یا 20 عدد قرص اکسیژنه و 25 سی‌سی آب ترکیب نماییم موها را از یک تا پنج درجه روشن می‌کند، طرز عمل بدین ترتیب است که ابتدا باید بالای موها و پس از 10 الی 15 دقیقه ته موها را پالت زد تا موها یکنواخت بی‌رنگ شود، چون پالت 350 دارای PH قلیایی می‌باشد حتماً بایست پس از مصرف به موها کنزیل زد تا موها اسیدی شود، پالت 350 خاصیت تصحیح کنندگی دارد مثلاً خانمی که سرش را به رنگ سیرتر شده می‌تواند با پالت 350 رنگ مورد نظر را یک تا سه درجه روشن‌تر نماید.

پالت 310 (نقره‌ای)

پالت 310 بیشتر برای مش به کار می‌رود.

اختلاف پالت با ایگورا رویال:

1- ایگورا رویال قلیایی است در صورتی که پالت (به استثنای پالت350 ) تقریباً خنثی است.

2- ترکیب بیشتر قرص اکسیژنه با رنگ ایگورا رویال رنگ را روشن‌تر می‌کند در صورتی که هر قدر قرص اکسیژنه پالت بیشتر باشد رنگ تیره‌تر می‌شود.

3-زمان در پالت مؤثر است یعنی هر قدر پالت بیشتر روی موها بماند سیرتر می‌شود در صورتی که در ایگورا رویال زمان لازم است برای رنگ گرفتن، 30 دقیقه می‌باشد و پس از آن رنگ دیگر اثری روی موها نخواهد داشت و این یکی از امتیازات بزرگ ایگورا رویال است.

طرز رنگ آمیزی:

مهمترین اصلی که باید موقع رنگ آمیزی موها رعایت شود نظافت و اصول صحیح رنگ آمیزی می‌باشد، معمولاً در هر لوله رنگ ایگورا 10 عدد قرص یک گرمی اکسیژن موجود می‌باشد ولی باید توجه داشت که اگر مثلاً بخواهیم یک رنگ مشکی به موها بزنیم مسلماً به قرص اکسیژن کمتری احتیاج داریم که تعداد آن از 5 عدد برای هر لوله رنگ تجاوز نمی‌کند و یا چنانچه بخواهیم از سری‌های 8 و9 استفاده کنیم حداکثر برای هر تیوپ 5 عدد قرص 1 گرمی اکسیژن بیشتر مصرف نمی‌کنیم، معمولاً برای هر تیوپ رنگ 50 سی‌سی آب مصرف می‌شود، پس از اینکه رنگ و آب و قرصهای اکسیژن را با هم مخلوط نمودیم، ابتدا تمام اطراف موها را در قسمت پیشانی باید با کرم فیت چرب نمود تا در موقع رنگ آمیزی پوست صورت و گردن رنگ نشود، سپس از پشت سر شروع به رنگ آمیزی می‌کنیم.

چنانچه موها طبیعی باشد و برای اولین بار رنگ آمیزی شود از ته سر تا انتهای موها شروع به رنگ کردن می‌کنیم ولی چنانچه مو قبلاً رنگ شده باشد و فقط منظور ، رنگ کردن ریشة موها باشد، رنگ را باز هم از پشت سر فقط به ریشة موها می‌زنیم و پس از 20 دقیقه موها را شانه کرده به طوری که رنگ به تمام موها برسد و پس از 5 الی 10 دقیقه سر را می‌شوییم. البته اگر دستگاه بخار داشته باشیم زمان کوتاهتری برای رنگ‌ آمیزی احتیاج داریم.

مدت 15 دقیقه چنانچه موها زیر دستگاه بخار قرار گیرد کاملاً موها رنگ می‌گیرد، پس از خاتمه کار موها را شسته و سپس با کرم کنزیل موها را کاملاً ماساژ داده و مدت 5 دقیقه صبر می‌کنیم و سپس موها را آبکشی کرده و بالاخره مطابق فرم دلخواه با ایورین پیچیده و پس از خشک شدن با دقت آرایش می‌دهیم.

فعل و انفعالات شیمیایی که موقع رنگ کردن در موها به وجود می‌آید:

1- ضخیم شدن موها : چون رنگ دارای PH قلیایی می‌باشد و موها را ضخیم می‌کند بر اثر ضخیم شدن دریچه‌های مو باز می‌‌شود.

2- دخول پیگمنت‌های رنگی: در این حالت پیگمنت‌های مصنوعی رنگ از دریچه‌های روی مو داخل ساختمان مو شده و با پیگمنت‌های طبیعی مو ترکیب می‌شوند.

3-ایجاد رنگ: پس از دخول پیگمنت‌های رنگی مصنوعی در داخل ساختمان مو کم کم تحولی در رنگ طبیعی مو به وجود می‌آید، مدت زمان لازم برای ایجاد رنگ در حدود 20 الی 30 دقیقه می‌باشد، البته در زیر دستگاه بخار مدت لازم در حدود 15 دقیقه می‌باشد.

نکات لازم در مورد رنگ کردن موها:

در مورد رنگ کردن موها نکات بسیار زیادی را باید مورد توجه و دقت قرار داد. متاسفانه امروزه عده‌ای از خانمها بدون توجه به اصول و قواعد رنگ کردن موها لوله رنگ را در مقداری آب و قرص اکسیژنه مخلوط نموده مانند اینکه بخواهند دیوار یا میز و صندلی را رنگ بزنند شروع می‌کنند به کار، بدین ترتیب مسلماً نتیجة خوبی به دست نخواهد آمد.

به طور کلی نکات مهمی را که باید در موقع رنگ کردن موها مورد دقت قرار داد به قرار زیر است:

1-حساسیت:

قبل از هر چیز باید توجه داشت که پوست سر نسبت به رنگ حساسیت دارد یا نه؟ اغلب اتفاق می‌افتد که خانمی نسبت به رنگ دارای آلرژی می‌باشد به محض اینکه رنگ به پوست سر خانم آغشته شود تمام پوست گردن و سر و صورت خانم قرمز شده سپس متورم می‌شود، این نوع اشخاص جداً باید از دست زدن به رنگهای شیمیایی اجتناب نمایند.

2- انتخاب رنگ:

انتخاب رنگ از مهمترین اصول و قواعد رنگ کردن می‌باشد، باید اولاً رنگ انتخابی با پوست و به خصوص با رنگ چشمان هارمونی داشته باشد، بعلاوه چاقی و لاغری ، سن و قیافه را هم باید در موقع رنگ در مد نظر داشت، شغل و موقعیت شخص هم واقعاً باید با رنگ انتخابی تطبیق کند و تنها امید و آرزو در موقع انتخاب رنگ نباید مورد توجه قرار گیرد. بهترین راهنما در موقع انتخاب رنگ ذوق و سلیقة شخص آرایشگر می‌باشد که باید نهایت دقت و توجه را مبذول دارد و واقعاً مشتری را راهنمایی نماید، یعنی باید رنگ موی مشتری با توالت و لباس او مطابقت داشته باشد تا نتیجة کار آرایشگر به طرز جالب مشخص بشود.


تحقیق درباره دنی کوا و زندگی نامه اش

تحقیق درباره ی دنی کوا و زندگی نامه اش
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل doc
حجم فایل 9 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 12
تحقیق درباره دنی کوا و زندگی نامه اش

فروشنده فایل

کد کاربری 4152

*تحقیق درباره ی دنی کوا و زندگی نامه اش*

«دنى کوا» استاد مدرسه اقتصاد لندن، اقتصاد مبتنى بر دانایى را «اقتصاد بدون وزن» مى نامد زیرا بر خلاف گذشته که رشد اقتصادى را بر حسب تولید محصولات سنگین همچون فولاد و تجهیزات وماشین آلات سنگین صنعتى تعریف مى کردند امروزه رشد اقتصادى بر حسب محصولات سبک الکترونیکى تعریف مى شود و سهم دانش در ارزش افزوده به مراتب بیش از سهم سایر عوامل تولید است. « اقتصاد مبتنى بر دانش» بحث جدیدى در مطالعات اقتصادى است.بر اساس برنامه چهارم توسعه که نخستین برنامه ۵ ساله از چشم انداز بیست ساله کشور است، باید با توجه به اقتصاد مبتنى بر دانایى محورى به رشد هشت درصدى دست یافت و این در حالى است که جنبش نرم افزارى و علمى نیز از دغدغه هاى مسئولان نظام است. دکتر «مسعود درخشان» از استادان علم اقتصاد در سخنرانى خود که در مؤسسه آموزش و پژوهش در مدیریت و برنامه ریزى صورت گرفته به تبیین زوایاى مختلف اقتصاد مبتنى بر دانایى پرداخته است.

اقتصاد مبتنى بر دانش یا دانایى یا اقتصادى که موتور محرکه آن دانش است بحث جدیدى در مطالعات اقتصادى است. با این پرسش آغاز مى کنم که آیا در گذشته، نظام هاى اقتصادى اساساً مبتنى بر دانش و دانایى نبوده اند؟

سابقه جایگاه دانش در رشد اقتصادى

شاید مهمترین پرسش در علم اقتصاد، همواره این بوده است که عامل اصلى در رشد اقتصادى چیست؟ آدام اسمیت حدود ۲۲۰ سال قبل، یعنى در سال ۱۷۷۶ کتاب خود را با عنوان تحقیق در باب ماهیت و علل ثروت ملل نوشت.او به نقش دانش در رشد اقتصادى واقف بود و از طبقه اى از متخصصان نام مى برد که هم آینده نگرى دارند و هم با تولید دانشى که به لحاظ اقتصادى مفید است به رشد اقتصادى کمک مى کنند.انقلاب صنعتى، حدود ۲۰۰سال قبل در انگلستان، که علت تحولات و رشد و توسعه اقتصاد جهانى بوده چیزى جز ظهور دانش در فناورى نبوده است.در آن زمان جیمز وات بین منچستر و لندن در رفت و آمد بود که اختراع خود را به ثبت برساند تا نخستین لوکوموتیو بخارى ساخته شد.اختراع دستگاه ریسندگى و ثبت آن نیز وضعیتى مشابه دارد.

صد سال بعد از اسمیت، اقتصاددان آلمانى فردریک لیست بر اهمیت زیرساخت ها و نهادهایى تأکید مى کند که موجب توسعه نیروهاى تولیدى هستند و فردریک لیست منشأ این زیرساخت ها و نهادها را تولید دانش و توزیع مناسب دانش در اقتصاد مى داند.هگل هم عامل توسعه و تحول نظام هاى اجتماعى و اقتصادى را تضاد بین نهادهاى موجود با ادراکات رشد یافته مى داند که خود از رشد دانش متأثر است.مارکس نیز حدود صد سال بعد از اسمیت، موتور محرکه تغییر نظام اقتصادى را تضاد بین نیروهاى تولیدى با روابط اجتماعى تولید مى داند و تحول نیروهاى تولیدى را برون زا فرض مى کند، زیرا رشد نیروهاى تولیدى را حاصل رشد دانش و توسعه علوم مى داند که برون زا است.از همین رو عامل اصلى در تحولات نظام هاى اقتصادى و تحول به سوى نظام برتر یعنى سوسیالیسم علمى را چیزى جز رشد دانش و توسعه علوم و کاربرد آن در صنعت یعنى پیشرفت تکنولوژى نمى داند.

اقتصاد دانان نئوکلاسیک در اوایل قرن بیستم نیز به تأثیر دانش در رشد ا قتصادى توجه کرده اند، زیرا در تابع تولید کار و سرمایه و مواد اولیه را عامل تولید فرض مى کردند که بازده نزولى دارند یعنى به ازاى افزایش هر یک از این عوامل تولید زمانى فرا مى رسد که بازده نزولى آنها آغاز شود، اما با رشد تکنولوژى و فرض ثبات عوامل تولید، منحنى تولید به سمت بالا نقل مکان کرده و تأثیر منفى بازده نزولى را جبران مى کند.بنابراین اقتصاددانان نئوکلاسیک، رشد فناورى را تابعى از کاربرد دانش و علوم در ابزار تولید مى دانستند، از همین رو با رشد دانش و ظهور آن در فناورى ها و با به کارگیرى آن فناورى ها، رشد اقتصادى حاصل مى شد.البته ملاحظه مى کنیم هم در تئورى اسمیت و هم در نظریات لیست و مارکس و نئوکلاسیک ها، دانش عاملى برون زا در رشد اقتصادى به حساب مى آمد.

در مراحل بعدى، شومپیتر اقتصاد دان اتریشى به جایگاه ویژه نوآورى و ابداعات در رشد اقتصادى توجهى ویژه داشت. شومپیتر مانند گالبریث و گودوین و هرشمن در این زمینه بیشتر کار کرد و تأکید زیادى بر سهم دانش در نوآورى ها و ابداعات فنى و لذا در رشد اقتصادى داشت.

امروزه اقتصاددانانى همچون رومر و گراس من، صاحب تئورى هاى جدید رشد اقتصادى هستند که مى خواهند عامل اصلى در رشد اقتصادى بلندمدت را بررسى کنند و دانش را یکى از مهمترین این عوامل مى دانند. پس ملاحظه مى کنیم که در تمام این نظریه ها، دانش که مایه فناورى است همواره موتور رشد اقتصادى محسوب شده است.

تفاوت فناورى و دانش در دیدگاه هاى جدید و نئوکلاسیک

در اقتصاد نئوکلاسیک، نوآورى و ابداعات فنى، فرایندى است خطى از یک سلسله مراحل به شرح زیر: مرحله اول همان تحقیقات علمى جدید است که در مرحله دوم این تحقیقات بتدریج در فناورى ها و ابزارهاى جدید ظهور و توسعه مى یابد.در مرحله سوم این تحقیق و توسعه به تولید کالا و خدمات منتهى مى شود.در محله چهارم، بازاریابى این کالاها قرار دارد.این فرایند در مرحله پنجم به پایان مى رسد که شامل فروش کالاهاى جدید، فروش فرایندهاى تولید آن کالا و فروش خدمات مربوط به این فرایندهاست.


تحقیق درباره همدوسی نور

دانلود تحقیق درباره همدوسی نور و انواع همدوسی
دسته بندی فیزیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 57 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 21
تحقیق درباره همدوسی نور

فروشنده فایل

کد کاربری 4152

*تحقیق درباره همدوسی نور*

همدوسی نور:

همدوسی کافی نور برای اثرات تداخل ضروری است اما هرهمدوسی ناچیزی می تواند باعث ایجاد اثرات شبکه توری شود .برای مثال برهم کنش خیلی کوتاه طول ها به کاربرده می شود یا زمان های مشاهده خیلی کوتاه به کاربرده می شوند .این زمان مشاهده می تواند خیلی کوتاهتر از مدت بالس لیزر باشد برای مثال اگر ماده زمان های واپاشی خیلی کوتاهی داشته باشد شرایط وامکان تداخل باید به دقت بررسی شود.

اشعه نور همدوس می تواند با آزمایشات معمولی وقرار دادی تداخل تعریف شود درعملکردهای فتونیک کمپلکس که باعث همدوسی شبکه توری می شود.

همدوسی طولی:

همدوسی محدود زمانی می تواند به وسیله همدوسی خطی وهمدوسی زمانی باریکه نور تعریف شود وبه وسیله مشاهده مدوله عمق دریک آزمایش تداخل اندازه گیری شود شبیه یک تابع تاخیزی نور بین اشعه ها .

یک مقدمه برای این هدف درشکل 28-2 نشان داده شده .

اشعه تابیده شکافته می شود به دوقسمت مساوی به وسیله اشعه BS شکافنده که می تواند یک آینه 50% باشد .

اشعه ها تنها در آیندهای M2 , M1 بازتاب می شوند ودوباره درBS ترکیب می شوند. به وسیله حرکت دادن آینه M1 درامتداد X ازتداخل سنج مایکسول اشع های نور می تواند به ترتیب پشت سر هم تاخیر داشته باشند .

نتایج شدت مدوله شده شبیه سرعت فریز V (X) باشدت IMIN ,IMAT برطبق قطر باریکه اندازه گیری می شود مثلاً بایک دوربین CCD شبیه یک تابع تاخیری X :

سرعت فریز V(X) =

همدوسی طولی LC با تاخیر برای سرعت فریز که با ضریب کاهش یافته تعریف می شود . که بدون تاخیر بعضی اوقات یا به جای استفاده می شود .

همدوسی طولی LC => V( LC ) = V( X=0)

درهر حالتی همدوسی طولی با طول موج نور همدوس اندازه گیری می شود توجه کنید که طول موج نور تعدادی نوسان ایجاد می کند کخ همزمان هستند .

طول همدوسی نور با پهنای نوار طیفی منبع نور رابطه دارد.

LC = 2 LN 2 = 0/624

مشخصاً همدوسی طولی با همدوسی زمانی ZC رابطه دارد اگر ZC را داشته باشیم می توانیم همدوسی طولی را محاسبه کنیم .

همدوسی زمانی :

همدوسی زمانی موج نور مانند همدوسی طولی توضیح داده شده است آن است زمانی که نور برای منتشر شدن درهمدوسی طولی احتیاج دارد پس از پا محاسبه می شود.

همدوسی زمان = TC =

یا پهنای با توزیع طول موج به صورت زیر رابطه دارد :

TC = 2 IN 2= 0.624

= Vpeak = cmaterial

جایی که vpeak وpeak بسامد وطول موج ماکسیمم طیف را توصیف می کنند

ومیانگین نوارهای باریک درمقایسه با این مقادیر کوچک هستند .

باید توجه شود که همدوسی زمانی با زمان خود به خودی انتشارهای به وجود ‌آمده و یا مدت بالس ها متفاوت است .

به علاوه طول موج های منتشر شده درنور متفاوت است .نوسانهای فاز می تواند همدوسی را توصیف کند .اگر فازهای منتشر شده جفت نباشد مانند نور مانع دمایی نوسانات فاز می تواند همدوسی طولی را کاهش دهد بنابر این پهنای نوار نور را افزایش می دهد.


تحقیق درباره ویژگی های ترمودینامیکی الاستومرها

دانلود تحقیق درباره ویژگی های ترمودینامیکی الاستومرها
دسته بندی فیزیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 39 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 12
تحقیق درباره ویژگی های ترمودینامیکی الاستومرها

فروشنده فایل

کد کاربری 4152

*تحقیق درباره ویژگی های ترمودینامیکی الاستومرها*


مقدمه:

وسایل لاستیکی که در زندگی روزمره بسیار معمول هستند، و هر کسی در زندگی حداقل با بعضی از ویژگی های فیزیکی طبقه ای از پلیمرها که الاستومرها نامیده میشوند آشناست.

پاره ای از ویژگی های الاستومرها:

1) الاستومرها قادر هستند چند برابر طول اصلیشان کشیده شوند با یک نیروی تقریباً کم

2) هنگامی که نیروی وارد به جسم کم می شود، این اجسام به سرعت به حالت اولیه شان بر می گردند و خصوصیت فنریت یا ارتجاعی گره های انتقالی جهت خاصیت ارتجاعی بسیار نزدیک به صفر است.

3) الاستومرها هیچ تغییر شکل همیشگی و ثابتی را متحمل نمی شوند به همان دلیل خاصیت ارتجاعی

4) هنگامی که کاملاً کشیده می شوند و یا نزدیک به آن حالت قرار دارند، از خود قدرت کششی و سختی بالایی نشان می دهند.

خصوصیاتی که در بالا ذکر شد، همگی در سطح میکروسکوپی قابل دیدن

هستند، که در زمینة( ترمودینامیک کلاسیک) می توان آنها را بررسی کرد. این رفتار کلاسیکی هیچ گونه اطلاعات و خصوصیاتی از ساختار مولکولی احتیاج ندارد هر چند که، جهت نمایش دادن این خصوصیات، پلیمرها باید ویژگی های مولکولی شخصی داشته باشند.

1)پلیمر باید وزن مولکولی بالایی داشته باشد.

2) برای بیشتر قسمت ها، پلیمر باید فعالیت درونی ضعیفی بین رشته ها برقرار باشد.

برای مثال، لاستیک طبیعی که کائوچو نیز نامیده می شود، پس از سرچشمة آن به عنوان « شیرة درخت کائوچو» یک وزن مولکولی حدود 000/350 دارد. ترکیب شیمیایی آن پلی است که در مواد تغییر داده نشده است و فقط دارای نیروهای ضعیف بین مولکولی است. این نیروها درونی هستند. شکل (1)


3) پلیمر باید بی شکل باشد( غیر بلوری) و بایستی دمای تبدیل شیشه ای آن،Tg ، باشد .

«Tg » دما یا محدودة دمایی است که در بالاتر از آن دما، پلیمر یک تغییر مشخص در چندین خصوصیت فیزیکی نشان می دهد.

حجم ویژة محسوس تر، ضریب گرمایی، کشسانی(ارتجاعیت) و علامت

انکساردر پائین تر از Tg ممکن است، چرخش های کوچک محلی وجود داشته باشد؛ مثلاً دوران حول c-c انجام شده در یک گروه کناری مثل گروه متیل. اما خود زنجیره های پلیمر در محل های ثابت، قرار می یگرند؛( هر چند نه در یک سری منظم بلوری) پلیمر یک شیشه سخت اما شکننده است.

در بالاتر از دمای« تبدیل گرمایی شیشه ای» انرژی گرمایی برای اجازه دادن به دوران و تبدیل شدن اما به صورت محدود قسمت بلند رشتة پلیمری کافی است.


تحقیق درباره ورق مرکب

دانلود تحقیق درباره ورق مرکب و الیاف مستحکم
دسته بندی فیزیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 152 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 31
تحقیق درباره ورق مرکب

فروشنده فایل

کد کاربری 4152

*تحقیق درباره ورق مرکب*

3-1- مقدمه

مواد مرکب شامل دو یا چند ماده است که تولید خواص دلخواه می‌کنند در حالیکه هیچ کدام به تنهایی این خاصیت را ندارند . مواد مرکب الیافی ، برای مثال شامل الیاف با استحکام و مدول الاستیستیه بالا است که در یک زمینه به کار می‌رود . میله‌های فولادی که در بتون به کار می‌رود یک نوع مادة مرکب الیافی است . در این نوع مواد مرکب ، الیاف عضو اصلی تحمل بار است و زمینه ، انتقال بار بین الیاف را انجام می‌دهد و همچنین از انسباط و تغییر شکل الیاف در مقابل محیط جلوگیری می‌کند .

مواد مرکب الیافی برای کربرد صنعتی به صورت لایه‌های نازک استفاده می‌شود . با چسباندن لایه‌ها می‌توان استحکام دلخواه را به دست آورد و در ساختن میله یا تیر یا ورق به کار برد . جهت الیاف در هر لایه‌ها و ترتیب چیدن آنها به گونه‌ای است که سختی و استحکام مورد نظر برای مورد خاص به دست آید .

3-2- معادلات ساختاری

رابطة کلی هوک ، دارای 9 مؤلفه تنش و کرنش است .

( 3-2-1 )

در این رابطه به خاطر تقارن تنش و کرنش ، 36 ثابت مستقل وجود دارد به کمک

رابط انرژی تعداد ثابت‌ها به 21 می‌رسد .

موادی که دارای سه صفحة متعامد متقارن هستند ارتوتروپیک می‌نامند . تعداد ثابت‌های الاستیک به 9 تا کاهش می‌یابد . روابط تنش کرنش برای یک ماده ارتوتروپیک به صورت زیر در می‌آید :

( 3-2-2 )

ثابت‌های الاستیک با ثابت‌های مهندسی به صورت زیر رابطه دارند .

( 3-2-3 )

که :

مدول یا نگ در جهت‌های 1 و 2 و 3 است و نسبت پو آسون است .

مدول برشی در صفحات 2-1 ، 3-1 و 3-2 است .

بین ضریب پو آسان و مدول یانگ رابط زیر بر قرار است که :

( 3-2-4 )

معادلة ساختاری ترموالاستیک خطی با روابط بالا کمی تفاوت دارد . از تابع انرژی آزاد رابطه تنش کرنش به صورت زیر به دست می‌آید :

( 3-2-5 )

ضریب بر حسب ضریب انبساط حرارتی خطی به صورت زیر رابطه دارد .

( 3-2-6 )

( 3-2-7 )

برای مواد ارتوتروپیک ، برای صفر است .

3-3-تبدیل خواص مواد

در بدست آوردن معادلات سازه برای مواد مرکب باید همة ضرائب و متغیرها در مختصات مساله بیان شود . بنابر این بعضی از خواص و ضرائب در جهت‌های اصلی که باید به مختصات مساله تبدیل شود و از آنها استفاده شود . تنش و کرنش اگر در مختصات اصلی باشند آنها را در مختصات مساله بیان می‌کنند ؛ بنابر این در ادامة آن نیاز است که تانسور سختی و ضرائب انبساط حرارتی هم در مختصات جدید بیان شوند ، با توجه به اینکه تانسور مرتبه چهار است برای تبدیل آن نیاز به 4 ضریب تبدیل است .

( 3-3-1 )

در فرم ماتریسی :

( 3-3-2 )

با انجام ضرب می‌توان روابط تبدیل شده را به دست آورد که برای مواد ارتوتروپیک به صورت زیر خواهد بود .

( 3-3-3 )

ضرائب را می‌توان در کتابهای مواد مرکب مانند 61 دید .

به طور مشابه ، ضرائب انبساط حرارتی که تانسور مرتبه دو است ، تبدیل می‌شود .

( 3-3-4 )

این تبدیلات برای محورهای مختصات دکارتی معتبر است .

3-4-تئوری ورق مرکب

لمینیت های مواد مرکب از به هم چسبیدن لایه‌های مواد مرکب با جهات مختلف الیاف ساخته می‌شود حتی ممکن است جنس هر لایه متفاوت باشد . اکثر لمینیت‌ها تحت بار خمشی یا کششی قرار می‌گیرند . بنابر این لمینیت به عنوان یک ورق محسوب می‌شود از معادلات ورق استفاده می‌کنند و معادلة لمینیت را به دست می‌آورند . تحلیل ورق‌های مرکب در گذشته بر پایه یکی از روش‌های زیر بوده است .

(1) تئوری های تک لایه معادل

الف) تئوری کلاسیک لمینیت

ب) تئوری‌های تغییر شکل برشی لمینیت

(2) تئوری الاستیسیته سه بعدی

الف) فرمولهای الستیسیته سه بعدی رایج

ب) تئوری لایه‌ای

(3) روش‌های مدل چند گانه ( دو بعدی و سه بعدی )

تئوری‌های تک لایه از تئوری سه بعدی الاستیسیته گرفته شده است که با فرض مناسب مربوط به تغییر شکل یا حالت تنش در طول ضخامت لایه همراه است . این فرضیات حالت سه بعدی را به دو بعدی تبدیل می‌کند . در تئوری الاستیسیته سه بعدی یا در تئوری لایه‌ای ، هر لایه به صورت یک جامد سه بعدی دیده می‌شود . در تئوری‌های تک لایه معادل ، میدان تغییر مکان یا تنش را به صورت ترکیب خطی توابع مجهول در راستای ضخامت فرض می‌کنند .

( 3-4-1 )

که مولفة iام تغییر مکان یا تنش است . (x,y) مختصات صفحه ای است و z مختصات در راستای ضخامت ، t مشخص کنندة زمان است و توابعی یک باید تعیین شود .

هنگامی که تغییر مکان‌ها است ، معادلات حاکم به وسیلة اصل تغییر مکان مجازی به دست می‌آیند :

( 3-4-2 )

مشخص کنندة انرژی کرنش مجازی ، کار انجام شدة مجازی به وسیلة نیروهای خارجی اعمال شده و انرژی سینتیک مجازی است . این کمیت‌ها بر حسب تنش‌های واقعی و کرنش‌های مجازی بیان می‌شوند که توابع تغییر مکان فرض شده و تغییرات آنها وابسطه هستند .


پژوهش درباره نیروگاه ها و راکتورهای هسته ای

دانلود پایان نامه درباره نیروگاه ها و راکتورهای هسته ای و انواع ان ها
دسته بندی فیزیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 4061 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 86
پژوهش درباره نیروگاه ها و راکتورهای هسته ای

فروشنده فایل

کد کاربری 4152

*پژوهش درباره نیروگاه ها و راکتورهای هسته ای*

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه .............................................................................................................. 1

فصل اول: مبانی راکتورهای هسته ای

بخش اول: فیزیک اتمی و هسته ای:

اتم و هسته:....................................................................................... 5

ایزوتوپ ها:........................................................................................ 5

واکنشهای هسته ای ............................................................................ 6

واکنش زنجیره ای................................................................................ 8

دسته بندی انواع راکتورها:..................................................................... 9

چرخة نوترون در راکتورهای حرارتی:..................................................... 10

بخش دوم: اصول فیزیکی ساختمان راکتورهای هسته ای:

تولید برق:............................................................................................ 13

راکتورهای برق هسته ای:...................................................................... 16

راکتورهای آب سبک:............................................................................ 17

راکتورهای آب تحت فشار...................................................................... 21

راکتورهای آب جوشان:.......................................................................... 24

راکتورهای آب سنگین:.......................................................................... 25

راکتور کاندور:....................................................................................... 25

راکتور آب سنگین مولد بخار:................................................................. 26

راکتور کند شونده با گرافیت:...................................................................... 26

راکتورهای ماگنوس:................................................................................. 27

راکتور پیشرفت خنک شونده با گاز ............................................................ 30

راکتورهای سریع زاینده:............................................................................ 30

عنوان صفحه

فصل دوم: مبانی نیروگاههای هسته ای:

نیروگاه هسته ای:...................................................................................... 33

راکتور هسته ای:....................................................................................... 35

انرژی هسته ای:........................................................................................ 38

فصل سوم: کنترل راکتور

بخش اول: اثرهای سیستم کنترل راکتور

شکل زهر کنترل:...................................................................................... 42

سیستم های کنترل در راکتور..................................................................... 47

بحرانی کردن راکتور................................................................................... 49

بخش دوم: کارگردانی راکتورها

زهرهای حاصل از شکافت:......................................................................... 51

تشکیل محصولات شکافت: ....................................................................... 53

فصل چهارم: ایمنی هسته ای و حفاظت در برابر تابش:

ایمنی هسته ای: ........................................................................................ 55

حفاظت در برابر تابش.................................................................................. 56

فصل پنجم: مواد مورد نیاز در راکتورهای هسته ای:

بخش اول: سوخت:

اورانیوم:..................................................................................................... 60

پلوتونیوم:..................................................................................................... 60

بخش دوم:

سوخت هسته ای:.......................................................................................... 62

غنی سازی اورانیوم:....................................................................................... 62

عنوان صفحه

آبشار .......................................................................................................... 63

فاکتور جداسازی:........................................................................................... 63

قدرت جداسازی:............................................................................................ 64

بخش سوم :

روش های غنی‌سازی : ................................................................................. 65

روش الکترومغناطیسی: ................................................................................. 65

روش پخش گازی:....................................................................................... 66

روش سانتریفوژ:............................................................................................ 69

فرایند جت:................................................................................................... 70

روش غنی سازی با لیزر:................................................................................ 71

هزینة غنی سازی:......................................................................................... 72

ذخایر جهانی اورانیوم: ................................................................................... 75

فصل آخر: نتیجه گیری

منابع و مأخذ

اصطلاحات انگلیسی

مقدمه:

برنامه استفاده از انرژی هسته‌ برای تولید برق در ایران در سال 1353 آغاز شد و پس از مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی، لزوم بازنگری برنامه های قبلی و مسائل اقتصادی که کشور ما با آن روبرو است دوباره در صدر برنامه های دولت قرار گرفته است. از طرف دیگر استفاده از انرژی هسته ای در جهان و ساخت نیروگاههای هسته ای در 40 سال گذشته بطور پیوسته ادامه داشته و در حال حاضر 17% از انرژی برق در جهان از انرژی هسته ای تأمین می شود. کشورهای در حال توسعه، چه آنهایی که منبع انرژی دیگری در اختیار ندارند و چه کشورهایی که همراه با منابع دیگر می خواهند از این تکنولوژی جدید نیز برای تولید انرژی برق استفاده کنند، با مسائل خاصی مواجه هستند. کمبود سرمایه، فقدان نیروی انسانی کاردان، ضعف ارگان های تشکیلاتی و مقرراتی، عدم آمادگی صنایع محلی برای مشارکت و بالاخره موضوعات سیاسی در رابطه با انتقال دانش فنی و نظام منع گسترش سلاح هسته ای مهمترین موضوعات در رابطه با ساخت و بهره برداری از نیروگاههای هسته ای است.

پیش بینی مصرف برق، لزوم توسعة وسیع ظرفیت تولید موجود را نشان می دهد با توجه به اهمیت ذخیرة انرژی و بهبود بازدهی استفاده از آن، انرژی هسته ای به عنوان گزینه ای اجتناب ناپذیر با نقشی مهم در برآوردن نیاز آیندة انرژی برق در جهان تجلی می کند.

نیازهای فزایندة جهان به انرژی همراه با مسایل محیطی ناشی از گسترش روزافزون باکارگیری منابع سوخت فسیلی و نیز کاهش سریع این منابع، عواملی هستند که احتمالاً خط مشی های آتی انرژی در کشورهای عضو آژانس را تحت تأثیر قرار خواهند داد.

در منابع انگلیسی زبان بخصوص آمریکایی عبارت nuclear power یا قدرت هسته‌ای بجای انرژی هسته ای بکار می رود. چون معنای واقعی این عبارت انرژی هسته ای است و در ایران نیز رایج تر است، در این جا عبارت nuclear power به عبارت انرژی هسته ای بکار می رود.


فصل اول :

مبانی رآکتورهای هسته ای


بخش اول : فیزیک اتمی و هسته ای

- واکنشهای هسته ای، پرتوزایی و ...

این نوشته ها و اطلاعات پیرامون نظریه و نحوة کار رآکتورهای هسته می باشند.

ساختمان اتم


اتم و هسته:

اتمهای تمام عناصر که زمانی که تصور می شد ذرات بنیادی طبیعت باشند، متشکل از سه ذره بنیادی ترپروتون، نوترون، و الکترون اند. آرایش این ذرات در درون اتم، به ویژه تعداد پروتون ها و الکترون ها، ماهیت شیمیایی عنصر را تعیین می کند. اتم از هسته ای تشکیل شده است، که تمام پروتون های با بار مثبت و نوترون های بدون بار در آن گرد هم آمده اند، و تعدادی الکترون با بار منفی، در مدارهایی حول آن می‌چرخند.

ایزوتوپ ها:

اتمهایی که دارای عدد اتمی، Z، یکسان ولی عدد نوترونی متفاوت N می باشند، ایزوتوپ های عنصر با عدد اتمی z، نامیده می شوند، تمام عناصر دارای تعدادی ایزوتوپ هستند، و در مواردی این تعداد به 20، یا بیشتر می رسد. عناصر طبیعی هر کدام دارای یک یا چند ایزوتوپ پایدار هستند که به طور طبیعی یافت می شوند و سایر ایزوتوپ ها که پرتوزا یا ناپایدار هستند را می توان به روشهای مصنوعی تولید کرد.

خواص شیمیایی ایزوتوپ های مختلف یک عنصر شبه هم است، که عجیب هم نیست زیرا پیوندهای شیمیایی بین الکترون ها برقرار اند.

به عنوان مثال علامت ایزوتوپی از اکسیژن را نشان می دهد که هستة آن دارای 8 پروتون و 8 نوترون است. هستةآن دارای 8 پروتون و 8 نوترون است. هستة ایزوتوپ دارای 8 پروتون و 9 نوترون است.

هیدروژن عنصر مهمی در مهندسی هسته ای است. هیدروژن طبیعی متشکل از دو ایزوتوپ، 985 و 99 درصد و 015/0 درصد ، موسوم به هیدروژن سنگین یا دو تریم، است. ایزوتوپ سومی از هیدروژن به نام تریتیم هم وجود دارد که پرتوزاست.

واکنشهای هسته ای:

تعداد واکنشهای هسته ای ممکن بسیار زیاد است، اما فقط تعداد کمی از آنها مورد توجه ما هستند. این واکنشها توسط بر هم کنش ذرات سبک از قبیل نوترون ها، پروتون ها یا دوترون ها (هسته های دوتریم)، یا تابش گاما با هسته های اتمی پدید می آیند به عنون مثال، می توان واکنشی را در نظر گرفت که در مهندسی هسته از اهمیت زیادی برخوردار است و از بر هم کنش بین نوترون های انرژی- پایین و بور 10 نتیجه می شود:

چهار قانون بنیادی بر کلیة واکنشهای هسته ای حاکم است:


سیستم های کنترل فازی نوسانات میرابای یک روبات انعطاف پذیر

دانلود پروژه سیستم های کنترل فازی نوسانات میرابای یک روبات انعطاف پذیر
دسته بندی الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل doc
حجم فایل 24 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 22
سیستم های کنترل فازی نوسانات میرابای یک روبات انعطاف پذیر

فروشنده فایل

کد کاربری 4152

*پروزه سیستم های کنترل فازی: نوسانات میرابای یک روبات انعطاف پذیر*




موضوع مطالعه : نوسانات میرا بای یک روبات (دستگاه خودکار) انعطاف پذیر

کاربرد آزمایشهای کنترل فازی مستقیم و توافقی برای دو اتصال قابل انعطاف روبات که در فصل 3 و6 توصیف شده است نشان می دهد که پیشرفت قابل توجهی بیش از مورد غیرکنترلی نشان داده شده در شمارة 302 در صفحة 127 دارد ، اما به طور کلی ، بهترین راه ممکن نیست . کنتلر فازی مستقیم منفصل در فصل 3 شرح داده شده ، یک زمان اوج (بالا رفتن) سریع دارد . اما ضرر آن داشتن یک فراجهش بزرگ و نوسانهایی نزدیک نقطة تنظیم می باشد . پیوستن دو کنترلر از طریق سیگنال سرعت نقطة پایانی مشکلات فراجهش و نوسان را بطور متنابهی کاهش می دهد اما پاسخ کمی آرامتر می‌سازد . رویهم رفته بعلت کاهش سرعت اتصال آرنج تا وقتیکه اتصال شانه سریع حرکند کند ، این کاهش سرعت در اتصال آرنج برای پیشگیری نوسانهای نقطه پایانی اتصال آرنج نزدیک نقطه تنظیم ضروری است . که بوسیلة قوة جبری (سکون) اتصال‌ها بوجود آمده بود .

ما می توانیم بر این مشکل غلبه کنیم اگر ما بتوانیم یک انتقال ملایم در سرعت اتصال شانه بسازیم . این می تواند بوسیلة کاربرد یک کنترل سطح بالاتر برای نمایش دادن و تعدیل کردن کنترلر فازی مستقیم انجام داده شود . اینجا ما از یک کنترلر بیرونی استفاده خواهیم کرد .

نمونه که در شکل 7.4 نشان داده شده ، که موقعیت خطای ورودی (+)e برای کنترلر موتور شانه نمایش می دهد و تغییرات موقعیتهای فازی و قانون پایة کنترلر موتور شانه را .

همانطور که ما دیدیم در واکنش (پاسخ) برای پیوستن کنترلر فازی مستقیم (شکل 3.9 در صفحه 140 را ببینید.) علت اصلی برای ظاهر شدن برآمدگی در حدود 9/0 ثانیه در موقعیت تغییر ناگهانی در سرعت اتصال شانه است .

اتصال آرنج به اتصال شانة مورد استفاده سرعت نقطة پایانی از اتصال شانه پیوند داده شده است‌، و آن سرعت تغییر داده می شود بوسیلة وابستگی نوسان اتصال شانه . برای حذف برآمدگی ، ما از کنترلر بیرونی برای تغییر سرعت اتصال شانه بتدریج استفاده می‌کنیم ، بنابراین از برانگیختن روشهای نوسانی جلوگیری می شود که نتیجة آن لرزش بیش از حد در نقطه پایانی است .

قانون پایه برای کنترلر بیرونی شامل دوسیگنال ورودی و چندین قانون خروجی است :

1)اگر سپس از قانون پایة 1 (جدول 7.1 ) استفاده می شود و در موضوع مورد بحث به تفضیل استفاده می شود .

2)اگر سپس از قانون پایة 2 استفاده می شود (جدول 7.2) و در مبحث مذاکره بطور خلاصه (فشرده) استفاده می شود .

کنترلر بیرونی در موضوعات مورد بحث بوسیلة تغییرات نمونه در مشخص کردن مقیاس توسعه می یابد و یا فشرده می شود . (در زیر شرح داده شده است) وقتیکه موضوع موردبحث به تضیل شرح داده می شود ،‌یک «کنترل خشن» انجام داده می شود وقتیکه فشرده می شونمد ، یک «کنترل نرم» انجام داده می شود .

شما ممکن است فکر کنید دربارة شروع شباهت یادگیری متمرکز پویا که ما مطالعه کردیم در فصل 6 ، آن یک نوع فن میزان کردن (تنظیم) اتوماتیک است . شکل قضیه اثبات شده قانونهای سرپرست عهده دار می شوند که یکی (و فقط یکی) از قانونها در هر پله زمانی قادر خواهند بود و استفاده می شوند . تا زمانی که کنترل مشاهده می‌شود به کاربرد فقط این دو قانون می توانیم یابیم و تازمانیکه فقط یک قانون در هر پله زمانی توانایی خواهد داشت ، نیازی به استفاده کامل منابع استراتژی در کنترلر بیرونی

وجود ندارد .

وضوحاً ، آن برای دیدن قضیه اثبات شده قانونهای بالا مثل توضیح های وابسته به زمان ممکن خواهد شد . سپس عضویت فعالیتها را برای محدود کردن معنی آنها معین می کند . ما توانستیم همچنین از عضویت فعالیتها در محدود کردن معنی برآیندها استفدده کنیم . (چگونه؟)


مقاله نقدی بر دیدگاه های استیون ویلیام هاوکینگ

دانلود مقاله نقدی بر دیدگاه ها و نظریات استیون ویلیام هاوکینگ
دسته بندی فیزیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 38 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 58
مقاله نقدی بر دیدگاه های استیون ویلیام هاوکینگ

فروشنده فایل

کد کاربری 4152

*مقاله نقدی بر دیدگاه های ویلیام هاوکینگ*

استیون ویلیام هاوکینگ استاد کرسی لوکاشین

در 29 آوریل 1980 در سالن کنفرانس کوکرافت در کمبریج انگلستان جایی که عرصه بالیدن تامسون و راترفورد بود، دانشمندان و مقامات دانشگاه روی صندلی‌های ردیف‌شده بر کف شیب‌دار سالن که مقابل دیواری پوشیده از وایت‌برد و پرده اسلاید بود، گرد‌هم آمده بودند. این جلسه برای وضع اولین خطابه یک پروفسور جدید کرسی لوکاشین ریاضی برقرار شده بود. این پروفسور استفن ویلیام هاوکینگ ریاضی‌دان و فیزیک‌دان 38 ساله بود. کرسی لوکاشین یک مقام آکادمیک ممتاز است که زمانی سر آیزاک نیوتن عهده‌دار آن بود.

عنوان خطابه یک سئوال بود: آیا دورنمای پایان فیزیک نظری دیده می‌شود؟

و هاوکینگ با اعلام این که پاسخ او به این سوال مثبت است، شنوندگان را شگفت‌زده کرد. او از حضار دعوت کرد تا به او بپیوندند و گریزی شورانگیز از میان زمان و مکان جام‌مقدس علم را بیابند. یعنی نظریه‌ای که جهان و هر چه را که در آن روی می‌دهد، تبیین کند.

هاوکینگ همواره در تلاش برای دستیابی به پاسخ این سوال اصلی کیهان‌شناسی بوده است که این جهان از کجا آمده و به کجا می‌رود؟ زندگی او تلاشی مستمر و پیگیر در راه کشف حقایق این جهان است. او به دنبال نظریه «همه چیز» است. نظریه جامعی که بتواند قوانین حاکم بر جهان را در یک سری معادلات و قواعد خلاصه کند. موقعی که نظریه نسبیت عمومی انیشتین را برای توضیح برخی ویژگی‌های فیزیکی سیاهچاله‌ها ناتوان می‌بیند، به مکانیک کوانتومی متوسل می‌شود. سعی می‌کند این دو را درهم آمیزد. فرضیه‌ای مطرح می‌کند. فرضیه‌اش را مورد سوال قرار می‌دهد. در راه کشف حقیقت به سوال‌هایی برمی‌خورد. فضای خالی، خالی نیست، سیاه‌چاله‌ها سیاه نیستند، آغازها می‌توانند پایان‌ها باشند و ... حقیقت بسیار پیچیده و گریزان است. آیا هاوکینگ و دانشمندان دیگر روزی به نظریه همه چیز دست خواهند یافت؟

دیدگاه سی. پی. اچ.

این که آیا دست یابی به یک تئوری برای همه چیز امکان پذیر است یا نه، بستگی به این دارد که ما از این تئوری چه انتظاری داشته باشیم. اما تا جاییکه به آغاز و پایان جهان مربوط می شود، یعنی تئوری همه چیز توضیح دهد که آغاز جهان چگونه بوده و سرانجامش چه خواهد شد، باز هم بستگی به این دارد که ما از آغاز جهان را از نظر مکانی و زمانی چه تصوری داشته باشیم. اما قبل از تلاش برای یافتن پاسخ این سئوال باید ببینیم که آیا جهان محدود به شعاع دید امروزی ما (همراه با ابزارهایی که امروزه به نعمت تکنولوژی از آنها استفاده می کنیم) هست یا نه؟

در اوائل قرن بیستم، جهان قابل رویت اگر فراتر از کهکشان راه شیری هم بود، انبوه کهکشانها و کوزارها قابل تصور نبود. چه تضمینی وجود دارد که ابزارآلات امروزی ما در 50 سال دیگر در مقایسه با ابزارآلات آنروزی مانند زمان گالیله به عصر هابل نباشد؟

هرچند هیچ دلیلی ندارد که تکنولوژی فردا جهان قابل رویت را با سرعت اعجاب انگیزی گسترش ندهد، اما دلیلی هم نداریم که جهان قابل دید، گسترش زیادی بیابد. لذا با توجه به مشاهدات امروزی بایستی نظریه های خود را پی ریزی کنیم.

حال به این سئوال هاوکینگ برگردیم که می گوید:" این جهان از کجا آمده و به کجا می‌رود؟" پاسخ سی. پی. اچ. به این سئوال صریح و روشن است، جهان از جایی نیامده و به جایی هم نمی رود. جهان از سی. پی. اچ. ها ساخته شده که هیچ لحظه ای از عمر آنها نمی گذرد. سی. پی. اچ. ها در یک سیاه چاله برو میریزند، سیاه چاله مطلقی را بوجود می آوردند، سیاه چاله ی مطلق منفجر می شود و جهانی بوجود می آید.

از دید نظریه سی. پی. اچ.، این سی. پی. اچ. ها قطعات اولیه (سنگ بنای) همه چیزند. خود ساعت نیستند که زمانی را نشان دهند، اما همه ی ذرات و اجسام موجود جهان را شکل می دهند و آنها را بمنزله ی یک ساعت بوجود می آورند. پس هر چیزی در این جهان یک ساعت است. در لحظه ای خاص ساعتی شکل می گیرد، تیک تاک هایش شنیده می شود و در لحظه ای دیگر متلاشی می شود و عمرش به پایان می رسد و سی. پی. اچ. های سازنده ی آن در مکانی دیگر ساعت جدیدی را بوجود می آورند و این داستان مکرر همچنان ادامه خواهد داشت.

و جهان قابل رویت نیز یک ساعت است، نه کمتر و نه بیشتر. و ما (هر انسانی) خود ساعتی است که در دل ساعت بزرکتری تیک تاک می کند.

شاید این سئوال که جهان از کجا آمده و به کجا می رود، ناشی از همین باشد که من (ساعت) در لحظه ای بوجود آمدم و دنبال یافتن پاسخ این سئوال بودم که از کجا آمده ام، به کجا خواهم رفت و آمدنم از بهر چه بود. و قیاس به نفس است که آدمی، این ذره ی کوچک جهان هستی، می خواهد همه چیز را با خود مقایسه کند و همه ی جهان را توضیح دهد. اصولاً همه دیدگاه ما نسبت به هستی ناشی از همین (خود ساعت بودن) است. ساعتی که همه چیز را ساعت می بیند. این دید از نظر سی. پی. اچ. درست است که همه چیز یک ساعت است، اما اجزای همه این ساعتها یکی است (سی. پی. اچ. ها) که خود ساعت نیستند و هیچ لحظه ای از عمر آنها نمی گذرد. و جهان هستی (نه جهان قابل مشاهده) نیز ساعت نیست و هیچ لحظه ای از عمر آن نمی گذرد. اما جهان قابل مشاهده نیز ساعتی است که خود روزی از تیک تاک باز خواهند ماند.


مقاله درباره خلاقیت و نواوری در افراد و سازمانها

مقاله درباره ی خلاقیت و نواوری در افراد وسازمانها
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل doc
حجم فایل 12 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 5
مقاله درباره خلاقیت و نواوری در افراد و سازمانها

فروشنده فایل

کد کاربری 4152

*مقاله درباره ی خلاقیت و نواوری در افراد وسازمانها*

چکیده مقاله

پیوسته این سوال مطرح است که چرا کشوری پیشرفت کرده در حالی که کشور مشابه که از نظر منابع اولیه و امکانات بهره وری دارای شرایط بهتری بوده، عقب مانده است. چه عامل مهمی در شرایط مشابه باعث پیشرفت و موفقیت بعضی (کشور - گروه - فرد) و باعث عقب ماندگـی و عملکـرد ناصحیح بعضی دیگـر مــی شود؟

در سالهای اخیر، تلاشهای وسیعی به وسیله بسیاری از سازمانها برای ترغیب افراد خود به خلاقیت و نوآوری انجام گرفته است. در این مقاله مفهوم و جایگاه خلاقیت و نوآوری شرایط ایجاد این مولفه ها و هم چنین ویژگیهای افراد و سازمانهای خلاق و نوآور تبیین شده است. با بهره جویی از فنون خلاقیت و نوآوری خواهیم توانست به طریقی کارآمد و اثربخش به اهداف خود برسیم و سازمان و جامعه ای توسعه یافته و پیشرو داشته باشیم.

خلاقیت و نوآوری لازمه و پیش درآمد توسعه و پیشرفت و تعالی یک سازمـان و جامعه است و آگاهی از فنون و تکنیک های آن ضرورتی اجتناب ناپذیر برای مدیران، دانشجویان، پژوهشگران و علاقه مندان به این رشته است.

مقدمه
امروزه ثبات در محیط کار، جای خود را به بی ثباتی و عدم اطمینان داده است و صنایع سنتی و قدیمی که جای خود را به انواع جدید و توسعه یافته آن داده است. فرصتی برای استفاده از مهارتهای قدیمی نمی گذارد و در حقیقت آینده را با تهدیدات و فرصتها مواجه ساخته است، زیرا هر اختراع و نوآوری، تغییری را پدید می آورد که می تواند به نوبه خود فرصتی را برای کسانی به وجود آورد که بتوانند از این فرصت استفاده بهینه کنند.

موسسات و سازمانهای تولیدی و خدماتی باید این امر مهم را تشخیص داده و به طور مداوم، کالاها و خدمات جدید را ارائه دهند، یا در جهت بهبود آن بکوشند. خلاقیت و نوآوری باتوجه به ماهیتش بر ناشناخته ها دلالت دارد و با خود ریسک را به همراه می آورد که البته ممکن است نتایج رضایت بخشی را باتوجه به مقادیر سرمایه گذاری شده در آن، به وجود نیاورد. باوجود این، قصور سرمایه گذاری در ایجاد آن ممکن است شرایط خاصی را فراهم آورد که به ناکامی سازمان منجر شود. از این رو محققان و نظریه پردازان بسیاری بر اهمیت توجه به این موضوع تاکید کرده اند. به طور نمونه شومپتر (SHUMPTER)به عنوان یکی از اولین پیشگامان، اهمیت این مسئله را برای موفقیت موسسات و به طور کلی تاثیر آن بر روی کل جامعه متذکر گردیده است.

مفهوم و جایگاه خلاقیت و نوآوری
تحقیق در مورد خلاقیت و عناصر تشکیل دهنده آن، بیش از یک قرن پیش توسط دانشمندان علوم اجتماعی شروع شد، ولی انگیزه اساسی برای پژوهش بیشتر در سال 1950 توسط گیلفورد ایجاد گردید. گیلفورد (GUILFORD) خلاقیت را با تفکر واگرا (دست یافتن به رهیافتهای جدید برای حل مسائل) در مقابل تفکر همگرا (دست یافتن به پاسخ صحیح) مترادف می دانست. (شهرآرای - مدنی پور، 1375، ص 39)

لوتانز (1992): استاد رفتار سازمانی، خلاقیت را به وجود آوردن تلفیقی از اندیشه ها و رهیافتهای افراد و یا گروهها در یک روش جدید، تعریف کرده است. بارزمن خلاقیت را فرآیند شناختی از به وجود آمدن یک ایده، مفهوم، کالا یا کشفی بدیع می داند. (همان منبع، ص 39)

خلاقیت همچون عدالت، دموکراسی و آزادی برای افراد دارای معانی مختلف است ولی یک عامل مشترک در تمام خلاقیتها این است که خلاقیت همیشه عبارتست از پرداختن به عوامل جدیدی که عامل خلاقیت در آنها موجود بوده و به عنوان مجموع میراث فرهنگی عمل می کنند ولی آنچه که تازه است ترکیب این عوامل در الگویی جدید است (جک هالوران - دوگلاس نبتون، 1992) تلاشهای خلاقیت وسیله ای برای نوآوری است. خلاقیت بیشتر یک فعالیت فکری و ذهنی است و نوآوری بیشتر جنبه عملی دارد و در حقیقت محصول نهایی عمل خلاقیت است. (فرنودیان، 1370، ص 6)

نوآوری مهارتی است که با بسیاری همکاریهای دیگر همراه است. نوآوری به دگرگونیهای عمده در زمینه پیشرفتهای تکنولوژیک یا ارائه تازه ترین مفاهیم مدیریت یا شیوه های تولید، اطلاق می شود. نوآوری پدیده ای واقعاً چشمگیر و جنجالی است. نوآوری عموماً پدیده ای نادر است که فقط در عده ای خاص می توان آن را سراغ گرفت.

هالت (1998): اصطلاح نوآوری را در یک مفهوم وسیع به عنوان فرآیندی برای استفاده از دانش یا اطلاعات مربوط به منظور ایجاد یا معرفی چیزهای تازه و مفید به کاربرد، وارکینگ (VARKING) نیز توضیح می دهد که: نوآوری هر چیز تجدید نظر شده است که طراحی و به حقیقت درآمده باشد و موقعیت سازمان را در مقابل رقبا مستحکم کند و نیز یک برتری رقابتی بلندمدت را میسر سازد. به عبارتی نوآوری خلق چیز جدیدی است که یک هدف معین را دنبال و به اجرا رساند.

بنابراین، در یک تعریف کلی می توان نوآوری را به عنوان هر ایده ای جدید نسبت به یک سازمان و یا یک صنعت و یا یک ملت و یا در جهان تعریف کرد. (خداداد حسینی، 1378، ص48)

تفاوت خلاقیت و نوآوری
اگرچه واژه خلاقیت با نوآوری به طور مترادف استفاده می شود اما غالب محققان معتقدند که دو اصطلاح نوآوری و خلاقیت باید به طور جدا مدنظر قرار گیرند، چرا که دارای معانی و تعاریف جداگانه ای هستند (مهر، 1969). خلاقیت اشاره به آوردن چیزی جدید به مرحله وجود دارد، در حالی که نوآوری دلالت برآوردن چیزی جدید به مرحله استفاده دارد. (دیویس، 1969) همچنین (رزنفلد و سروو، 1990) ماهیت خلاقیت یا اختراع را از نوآوری به وسیله معادله زیر تفکیک کردند:

انتفاع + اختراع + مفهوم = نوآوری
در معادله نوآوری فوق، کلمه مفهوم اشاره بر ایده ای است که باتوجه به چهارچوب مرجعی آن فرد، دپارتمان، سازمان و یا یک دانش انباشته شده جدید است. کلمه اختراع اشاره به هر ایده ای جدید است که به حقیقت رسیده باشد، کلمه انتفاع بر به دست آوردن حداکثر استفاده از یک اختراع دلالت دارد.

در مورد نوآوری و تغییر نیز، تفاوتهایی وجود دارد (کتزوکان، 1978). برای مثال تغییر می تواند به بهبود رضایت شغلی یک فرد اطلاق شود، در حالی که نوآوری نتیجه و تاثیری بیش از یک فرد را در بر می گیرد و تاثیر آن، ورای دپارتمان ایجاد کننده آن است (لارسن، 1993). در تحقیق دیگری در مورد تغییر تکنیک (کنن، 1967) بیان کرد که تغییر ایجاد هرچیزی است که با گذشته تفاوت داشته باشد. اما نوآوری ایجاد ایده هایی است که برای سازمان جدید است. از این رو، تمام نوآوریها می توانند منعکس کننده یک تغییر باشند، در حالی که تمام تغییرها، نوآوری نیستند. تغییر نتیجه ای از فرآیند خلاقیت و نوآوری است. در این راستا، وبر و دستیارانش ارتباط میان خلاقیت، نوآوری و تغییر را به شکل شماره یک ترسیم کردند: نظرات بسیاری در مورد ماهیت و تفاوتهای اساسی این واژه ها ابراز شده، نویسندگانی نیز معتقدند که:



- خلاقیت به معنای توانایی ترکیب ایده ها در یک روش منحصر به فرد یا ایجاد پیوستگی بین ایده هاست. (رابینز، 1991)
- خلاقیت عبارت است از به کارگیری توانائیهای ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید. (رضائیان، 1373)
- نوآوری فرایند اخذ ایده خلاق و تبدیل آن به محصول، خدمات و روشهای جدید عملیات است. (رابینز، 1991)
- نوآوری عبارت است از عملی و کاربردی ساختن افکار و اندیشه های نو ناشی از خلاقیت، به عبارت دیگر، در خلاقیت اطلاعات به دست می آید و در نوآوری، آن اطلاعات به صورتهای گوناگون عرضه مـــــی شود. (رابینز، 1991) - تغییر ایجاد هرچیزی است که با گذشته تفاوت داشته باشد، اما نوآوری اتخاذ ایده هایی است که برای سازمان جدید است. بنابراین، تمام نوآوریها منعکس کننده یک تغییرند اما تمام تغییرها، نوآوری نیستند. (ریچارد، ال، داف، 1992)

- تغییر سازمانی به عنوان اتخاذ یک فکـر یا رفتار جدید به وسیله سازمان مشخص مــــــی شود، اما نوآوری سازمان اتخاذ یک ایده یا رفتار است که برای نوع وضعیت، سازمان، بازار و محیط کلی سازمان جدید است. اولین سازمانی که این ایــده را معرفی می کند به عنوان نوآور در نظر گرفته می شود و سازمانی که کپی می کند یک تغییر را اتخاذ کرده است. (منبع اخیر) براساس این تعاریف، خلاقیت لازمه نوآوری است. تحقق نوجویی وابسته به خلاقیت است. اگرچه در عمل نمی توان این دو را از هم متمایز ساخت ولی می توان تصور کرد که خلاقیت بستر رشد و پیدایی نوآوریهاست. خلاقیت پیدایی و تولید یک اندیشه و فکر نو است در حالی که نوآوری عملی ساختن آن اندیشه و فکر است. از خلاقیت تا نوآوری غالباً راهی طولانی در پیش است و تا اندیشـه ای نو به صورت محصولی یا خدمتی جدید درآید زمانی طولانی می گذرد و تلاشها و کوششهای بسیار به عمل می آید. گاهی ایده و اندیشه ای نو از ذهن فرد می تراود و در سالهای بعد آن اندیشه نو به وسیله فرد دیگری به صورت نوآوری در محصول یا خدمت متجلی مــــــی گردد. (الـوانـــی، 1372، ص 223-224)

خلاقیت اشاره به قدرت ایجاد اندیشه های نو دارد و نوآوری به معنای کاربردی ساختن آن افکار نو و تازه است. (آقایی، 1377، ص26) به طور خلاصه با درنظر گرفتن نظریات فوق می توان چنین نتیجه گرفت که خلاقیت اشاره به آوردن چیزی جدید به مرحله وجود داشته و یا به عبارتی به معنای دلالت بر «پیداکردن» چیزهای جدید است هرچند که ممکن است به مرحله استفاده در نیاید. نوآوری به عنوان هر ایده جدیدی است که در برگیرنده توسعه یک محصول، خدمات یا فرآیند مـــــی گردد که ممکن است نسبت به یک سازمان، یک صنعت، یا ملت و یا جهان جدید باشد. این نوآوریها به تغییر و انطبـاق بهتر سازمان با ایــده های جدید منجر می شود.